16 nasihat Dr. Mahathir kepada peniaga melayu | AKU PENGEMBARA

Sunday, January 26, 2014

16 nasihat Dr. Mahathir kepada peniaga melayu

Bacalah 16 pesanan Dr. Mahathir kepada peniaga melayu sebagai dorongan dan semangat buat kita:

Nasihat mahathir..

1. Melayu perlu belajar dari bawah. Bangsa Melayu perlu belajar dari bawah sebelum masuk dunia perniagaan. Bukan sekadar ada wang dan membuka bisnes,namun perlu belajar dengan bekerja dalam bidang tertentu dan memahami selok belok dunia perniagaan .Contohnya jika mahu membuka retsoran, bekerja dan melihat situasi dunia perniagaan restoran dari pekerja membuat air, tukang masak, pelayan dan sebagainya. Pengalaman dan kemahiran akan membantu kita bila membuka perniagaan.

2. Modal efektif. Melayu yang mahu berniaga perlu mempunyai modal efektif dan relevan. Contohnya jika mahu membuka bisnes bernilai RM100,000 perlu ada wang tunai RM300,000. RM100,000 untuk bisnes, bakinya untuk pengurusan dan modal menghadapi pelbagai masalah dalam perniagaan. Adalah salah hanya mempunyai RM100,000 jika mahu membuka bisnes bernilai RM100,000.

3. Berusaha bersungguh-sungguh. Melayu perlu berusaha bersunguh-sungguh tanpa jemu. Usaha berterusan sama ada dalam promosi, pemasaran, produk dan sebagainya. Tanpa usaha keras, kejayaan tidak akan datang.

4. Bersabar dalam tempoh lama. Melayu perlu belajar bersabar kerana bisnes perlukan masa yang panjang. Dr Mahathir berkata “Saya buka kedai roti dah 5 tahun tapi belum nampak untung…”.Perniagaan perlukan masa panjang untuk berjaya, bukan sekelip mata.

5. Mengenai jenis perniagaan. Melayu perlu mengenali jenis perniagaan dengan baik. Jika buka restoran, tahu apa jenis masakan, cara promosi, cara menambahkan pelanggan dan sebagainya.

6. Rajin meninjau bisnes. Melayu perlu rajin keluar dari pejabat dan meninjau dunia perniagaan sama ada produk, pekerja dan segalanya. Sikap Melayu yang hanya terperap dalam pejabat akan menyebabkan kegagalan.

Tun Dr. Mahathir Mohamad
7. Manfaatkan teknologi. Melayu perlu manfaatkan segala teknologi seperti peralatan mesin moden, internet dan sebagainya. Ini akan membantu melahirkan produk berkualiti dan berjaya dalam pasaran.

8. Sentiasa tambahkan aset. Melayu perlu sentiasa tambahkan aset seperti pembelian tanah, rumah kedai, emas dan sebagainya kerana harganya akan meningkat. Beliau mengatakan tanah di KL dibeli oleh Pavilion dengan harga RM7000 satu kaki.

9. Belajar dengan bangsa lain. Melayu perlu belajar dengan bangsa lain. Jika di Malaysia Cina berjaya dalam bisnes, Melayu perlu belajar dengan mereka. Belajar dengan manusia berjaya akan membantu kita berjaya seperti mereka.

10. Ikhlas dalam perniagaan. Melayu perlu ikhlas menjalankan bisnes, bukan hanya mencari kekayaan namun memanfaatkan kekayaan untuk kebaikan.

11. Menolak mitos. Ramai Melayu menganggap Cina berjaya kerna menipu sedangkan ia mitos. Hakikatnya Cina berjaya kerna usaha keras dan gigih. Mereka datang ke Tanah Melayu tiada apa-apa dan kini menguasai ekonomi negara. Beliau menyindir “Kalau ada yang anggap Cina kaya sebab menipu, buatlah!”

12. Mengamalkan peribadi mulia. Usahawan Melayu perlu mengamalkan sikap positif dalam kehidupan seperti rajin, amanah, tidak menipu dan sebagainya. Setiap amalan baik perlu diterapkan jika mahu berjaya. Manusia yang menipu dan tidak amanah, kejayaan bersifat sementara dan tidak kekal.

13. Menjauhkan sifat keji. Melayu perlu menjauhkan sifat keji seperti suka berbohong, mungkir janji, tidak amanah, menjual harga terlampau tinggi, hasad dengki, menjatuhkan bisnes orang lain dan sebagainya. Sikap keji adalah punca kebanyakan usahawan Melayu gagal dalam bisnes.

14. Jangan terlalu bergantung dengan tender kerajaan. Melayu tidak boleh bergantung dengan tender kerajaan kerna kuota terhad dan jumlah usahawan yang ramai. Melayu sepatutnya mempunyai produk yang boleh berjaya di pasaran sama ada dalam dan luar negara.

15. Mempunyai network. Melayu perlu mempunyai network agar saling bantu membantu sesama bangsa.Amalan ini telah diterapkan bangsa Cina dan mereka berjaya.

16. Membayar hutang dengan baik. Melayu perlu membayar hutang dengan baik dan menguruskan perniagaan dengan betul. Hutang wajib dibayar walaupun satu sen. Ramai Melayu mengabaikan hutang dan ini menyusahkan pihak yang memberi pinjaman. Mereka yang tidak membayar hutang bukan sahaja menyusahkan dirinya sendiri, namun menyusahkan pihak lain. “Jangan jadi puak kecil.. tunggu di luar bandar. Apakah maknanya Tanah Melayu jika tak kuasai”

Sekian.. Sungguh dalam nasihat beliau buat kita.

Aku pengembara: Semoga ianya bermanfaat bagi anak-anak melayu seperti saya. Artikel ini dah banyak yang tulis sampai saya sendiri tak tahu siapa penulis asal. So, jika artikel nie merupakan hasil tulisan anda, bagi tahu saya dan saya akan letakkan sumber. TQ

TEGUR BILA AKU SALAH, HULURKAN TANGANMU BILA AKU LEMAH

20 comments:

  1. pesanan yg baik...org Melayu ptut alert..:DD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup.. Benda yg kita selalu terlepas pandang..

      Delete
  2. bagus ni untuk dibaca...kebetulan pula abah ika memang ahli perniagaan...tunang pun buat part time business...TQ for sharing aniq :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama Ika.. Just share untuk panduan bersama.. :)

      Delete
  3. Bagus pesanan Tun M ni Aniq... sblm memulakan apa2 perniagaan mmg kena bersedia dari pelbagai aspek... bukan senang nak berjaya dlm perniagaan:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kak.. Tum Mahathir memang the best bab2 macam nie. Berfikir macam mana nak majukan melayu walaupun melayu kita nie dia tau macam mana.. Salute Tun Mahathir!

      Delete
  4. Nice sharing.tq....
    Suke berniaga...he...walaupun kecilan dulu hehe

    ReplyDelete
  5. nasihat yang sanggat bagus, thanks sharing

    ReplyDelete
  6. Psnan yg plu dingit trutamnya gnerasi muda..

    ReplyDelete
  7. dan abak paling suka 'belajar daripada bawah'.... In Shaa Allah,berusaha dari ssuatu yg kecil..tetapi beterusan..

    ReplyDelete
  8. yup.. teman setuju kesemua 16 nasihat ni..

    ReplyDelete
  9. satu perkongsian yang menarik bukan senang nak berniaga. Aku ada pengalaman semua tu. Perasaan malas menguasai diri.

    ReplyDelete
  10. memang betul apa yang dikata..terima kasih bro kongsikan..hehe

    ReplyDelete
  11. Ilmu pasal dunia perniagaan memang perlu dipelajari setiap masa

    ReplyDelete
  12. walau pun die bukan org bisness... tp die bijak berfikir....

    Recent Post from MQ~Live : Bahagiamu Deritaku – Hafiz #Lirik

    ReplyDelete
  13. info yang berguna. tq aniq.

    ReplyDelete
  14. nasihat yg baik tp shida blm tegar nk jd berbiznes huhu..

    ReplyDelete