12 gambar pemenang anugerah fotografi dunia sony 2014 | AKU PENGEMBARA

Friday, April 4, 2014

12 gambar pemenang anugerah fotografi dunia sony 2014

Anugerah Fotografi Dunia Sony merupakan salah satu program pertandingan yang dibuka kepada golongan profesional, amatur dan pelajar. Di bawah ini disenaraikan para pemenang bagi kategori yang dipertandingkan iaitu terbuka dan belia yang turut dimenagi oleh photographer dari Malaysia. Jom kita saksikan.

Kategori Terbuka 'Split Second' 2014: Hairul Azizi Harun (Malaysia)
Kategori Terbuka Seni Bina 2014: Holger Schmidtke (Jerman)
Kategori Terbuka Panoramik 2014: Ivan Pedretti (Itali)
Kategori Terbuka 'Enhanced' 2014: Kylli Sparre (Estonia)
Kategori Belia Potret 2014: Paulina Metzscher (Jerman)
Kategori Belia Alam Sekitar 2014: Turjoy Chowdhury (Bangladesh)
Kategori Terbuka Seni dan Budaya 2014: Valerie Prudon (Perancis)
Kategori Terbuka 'Low Light' 2014: Vlad Eftenie (Romania)
Kategori Belia Budaya: Anastasia-Zhetvina (Rusia)
Kategori Terbuka 'People' 2014: Arup Ghosh (India)
Kategori Terbuka Pelancongan: Chen Li (China)
Kategori Terbuka Alam dan Haiwan Liar: Gert Van Den Bosch (Belanda)

Amacam, menarik bukan? Semoga ia menjadi sumber inspirasi kepada kita untuk menghasikan karya-karya fotografi yang berkualiti serta memberi mesej berguna buat yang melihatnya. Sedikit ucapan dari Hairul Azizi pemenag dari Malaysia.
"Kategori ini apabila saya buat kajian pada yang pemenang tahun lepas kebanyakannya adalah stage shoot. Jadi bagi pendapat saya ini adalah peluang untuk saya terjemahkan cabaran kisah seorang photographer disebalik untuk mendapatkan sekeping gambar. Saya metaforakan air sebagai cabaran dan selitkan pengisian yang lain dalam cerita ini seperti generasi berbeza, permainan combat2 yang jarang @ tidak dimainkan oleh generasi kanak2 sekarang, pengaruh kemodenan dan rumah lama kampung. Pengambaran ini hanya sekali sahaja..terima kasih atas sokongan dan komen yang diberikan. Alhamdulillah". - Hairul Azizi Harun

TEGUR BILA AKU SALAH, HULURKAN TANGANMU BILA AKU LEMAH

20 comments:

  1. Perghhh cantik cantik semua gambar!!!! perghhhh macam dilukis. Cayalah Malaysia!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena banyak belajar lagi dari Hairul Azizi.. terbaik gambar dia kat atas tu. Jelly plak :)

      Delete
  2. Ohsem!! terbaiklah photographer Malaysia..Thumbs up! :)

    ReplyDelete
  3. Memang menarik semua gambar tu. awesome

    ReplyDelete
  4. Cantik semua gambarnya. Kalau akak pengadilnya akak pilih panoramic sbg pilihan utama.

    ReplyDelete
  5. untuk menghasilkan gambar sebegini cantik..memerlukan latihan dan ilmu yg berterusan serta sikap untuk belajar

    ReplyDelete
  6. Nampak dramatik gambar hasilan photographer kita.. Cayalah

    ReplyDelete
  7. Wahh..mmg cantik2 lah aniq... mmg terer lah dorang kan..tak mustahil nti aniq pun boleh ambil pic mcm ni nti... chaiyokk..:)

    ReplyDelete
  8. cantiknyaaaaaaaaaaa... kalau la muja pandai amik gambar,, jelez tau,,

    ReplyDelete
  9. kreatif3x..memang layak jadi photografi

    ReplyDelete
  10. tahniah kepada semua pemenang.. hanya dengan sekeping gambar dapat memberikan pelbagai tafsiran..

    ReplyDelete
  11. Tahniah... banyak gambar yang sangat berkualiti tu.. nampak perbezaan budaya setiap negara

    ReplyDelete
  12. Jika dilihat jasil kaya mereka ini pasti kagum dan membuatkan aku bersemangat untuk g outing pulak..heheh..ikhlas dari www.tepakku.com

    ReplyDelete
  13. Mmg cantik.. suka gambar rumah kampung tu... sungguh semulajadi... :)

    ReplyDelete
  14. malaysia best!
    sekeping gambar, banyak cerita :)

    ReplyDelete
  15. Bunda paling suka gambar yang pertama tu...terasa kembali zaman kecil2 dulu...kat rumah kampung macam tu...

    ReplyDelete
  16. Wah-wah...memang tertarik dengan semua gambar kat atas tu..bila lah boleh jadi profesional macam ni..hehe

    ReplyDelete