Renungan: Kisah benar dalam sebuah bas | AKU PENGEMBARA

Wednesday, April 17, 2013

Renungan: Kisah benar dalam sebuah bas

Harap dapat luangkan masa membaca...

Alkisah dalam sebuah bas…setelah berhempas-pulas aku berjuang untuk masuk ke perut bas akhirnya aku berjaya.. walau hanya dapat berdiri asalkan sampai ke tempat ku tuju.. Kat depan aku ni ada beberapa hamba Allah jugak yang berjaya dalam perjuangan untuk menaiki bas..tapi yang tak syioknya hamba muslimin dan muslimat yang bukan mahram.. berdiri terlalu rapat hingga boleh mencetuskan bunga-bunga maksiat tanpa disedari.. Yala..bukan mahu salahkan si kaum Adam..tapi lau rezeki depan mata..depan muka..emm..tolak pun payah..

Gambar hiasan
Nak dijadikan cerita..bukan mahu berlagak baik ya..Cuma melakukan apa yang terdaya….Aku pun mencuit bahu si adik tadi meminta nya untuk berpindah dan berdiri di sebelah ku.. Tapi mungkin syaitan dah welding kaki nya kat situ sampai tak boleh dia beranjak..pastu tgk muka aku pun endah tak endah.. Maaf la dik, aku Cuma mau selamatkan kau..bukan cemburu ko dpt berdiri depan lelaki tu.. pas tu dalam posisi yang tak sedap mata memandang.. Ikutkan rasa memang binasa..tapi aku ikut situasi..sebab ramai orang..

Bas pun bergerak membawa puluhan hamba Allah.. yang buat aku tak selesa menengoknya..Boleh-boleh dia ketawa bersama…(mood Black plak,,hehe)..ok..maaf2..kita teruskan..emm..rupa2nya..Diorang ni “loving Couple”..sbb mau bilang adik-beradik sorang Sabahan..sorang lagi Semenanjungan..Kalau pun sepupu..ehhh..ada batas jugak..ingat boleh buat mcm tu..oooo..yala..zaman da moden..kalau keadaan terpaksa boleh la..Weii..terpaksa la sangat..aku da suruh ko anjak..ko belagak..sekali aku hentak..nanti ko cakap aku muslimat ciplak.. (maaf bahasa penulisan agak kasar..Sebab nak tunjuk kita Tegas..)….

ok cerita dalam bas habis dah.. Kira2 2 minggu selepas kejadian.. Aku nampak lagi diorang kat bus stop yang sama.. dengan si wanita berdiri terlalu rapat dengan si lelaki.. (manja nya..sweet betul..mau2 cemburu sudah)..walhal pada masa tu..tempat tu xramai orang pun.tempat xsesak..so????(sendiri fikirlah..tapi bukan ikut suka hati..tapi ikut suka akal ya)….aku xberani kata yang sangkaan ku dalam bas tu tepat..sebab berburuk sngka tu boleh menyebabkan hati menjadi busuk..

Kesimpulannya..wahai mahasiswa dan mahasiswi yang beragama Islam..yang tampan gaya nya ketika menjadi imam..yang indah imejnya bertudung dan berbaju kurung..jangan tunjuk kebodohan kalian dengan mengikut telunjuk Syaitan..Godaan Syaitan tidak mudah untuk kau tolak..maka berlindunglah kepada Allah..

Berikanlah kasih sayangmu untuk mereka yang berhak memilikinya (gambar hiasan)...

#cerita ni aku kongsi bukan untuk membuka Aib saudara seislam..Cuma aku kongsi untuk buka minda kita sebagai belia harapan negara.. ingat tujuan kita merantau menimba ilmu..menggalas tanggungjawab dari Allah sebagai Mujahid dan Mujahidah yang berjihad menimba ilmu..

# Ingat orang tua hanya berharap kita menjadi anak yang terbaik..mereka hantar kita menuntut ilmu..supaya kita menjadi lebih baik dari mereka..Orang yang ada pendidikan..ada pengetahuan berperanan sebagai..pendorong dan kemudian pemimpin bagi orang yang belum ada pengetahuan..apapun Hidayah Milik Alla…Dia maha mengetahui..

# Maaf kiranya..penulisan saya menyinggung hati saudara dan saudari..jangan anggap perkara yang sudah sebati dalam masyarat itu adalah betul 100%..tugas kita untuk mengkaji..berfikir dan menjalankan apa yang direhai Allah.. -Salam-

Artikel nie hasil luahan hati yang ditulis oleh Siti Rahayu Abdurahman pada hari jumaat yang lepas 11:27 am. Semoga kita semua ambil pengajaran termasuklah admin blog nie. Ya Allah, dunia semakin ke penghujung, semakin berat ujian mu.. Selamatkanlah kami daripada perkara-perkara yang merosakkan. Amin!



TEGUR BILA AKU SALAH, HULURKAN TANGANMU BILA AKU LEMAH

8 comments:

  1. oh.. kisah benar..pernah juga nampak..huhu..sakit mata memandang..

    ReplyDelete
  2. sebagai khalifah di atas bumi ini menjadi tanggungjawab kita untuk menegur kesilapan saudara seislam kita sekiranya mereka melakukan kemungkaran walaupun tak semua orang boleh menerima teguran kita..

    ReplyDelete
  3. thanks atas ingatan dan sharing tu :) kita sama2 saling mengingatkan dan sama2 cuba elakkan perkara2 yang x elok ...

    ReplyDelete
  4. peliharalah harga diri kita sebaik mungkin...

    ReplyDelete
  5. jauhilah keadaan gitu. bas tak da sesak sangat pun. paling terukm duduk depan tangga dekat dengan driver bas. ss pun pernah duduk depan tangga bas, sebab tak selesa berhimpit2 di dalam sana

    ReplyDelete
  6. aduhai... sedihnya... jaga diri elok2..

    ReplyDelete