Dengan hanya enam puluh saat | AKU PENGEMBARA

Saturday, February 8, 2014

Dengan hanya enam puluh saat

Bacalah tulisan ini 60 Saat sahaja mungkin boleh mengubah hidup anda 10 tahun akan datang.

Abaikan gambar..

"Ketika aku muda, aku ingin mengubah seluruh dunia. Lalu aku sedari, betapa sukar mengubah seluruh dunia ini, lalu aku putuskan untuk mengubah negaraku saja. Ketika aku sedari bahawa aku tidak boleh mengubah negaraku, aku mula berusaha mengubah bandarku.

Ketika aku semakin tua, aku sedari tidak mudah mengubah bandarku. Maka aku mula mengubah keluargaku. Kini aku semakin tua, aku pun tak boleh mengubah keluargaku. aku sedari bahawa satu-satunya yang boleh aku ubah adalah diriku sendiri.

Tiba-tiba aku menyedari bahawa kalau saja aku mengubah diriku sejak dahulu, aku pasti boleh mengubah keluargaku dan bandarku. Pada akhirnya aku akan mengubah negaraku dan aku pun boleh mengubah seluruh dunia ini.

Tidak ada yang boleh kita ubah sebelum kita mengubah diri sendiri. Tak boleh kita mengubah diri sendiri sebelum mengenal diri. Takkan kenal pada diri sendiri sebelum mampu menerima diri ini apa adanya..

Sekian..

Aku pengembara: Artikel ini dah banyak yang tulis sampai saya sendiri tak tahu siapa penulis asal. So, jika artikel nie merupakan hasil tulisan anda, bagi tahu saya dan saya akan kreditkan sumber. TQ

TEGUR BILA AKU SALAH, HULURKAN TANGANMU BILA AKU LEMAH

31 comments:

  1. suka dengan perkongsian ni, semuanya bermula dari diri kita kan. Yang paling mudah diubah adalah diri kita sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu tuan Puteri.. Semua orang sibuk berfikir untuk mengubah dunia, tetapi sangat sedikit yang berfikir untuk mengubah diri sendiri... :(

      Delete
    2. tulah..kalau kita berjaya mengubah diri sendiri..ada harapan untuk kita mengubah dunia kan :)

      Delete
  2. Err...memang benda ni berangkai kan sampai hilang puncanya...haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la pasal.. but admin suka isi yang terkandung dalamnya.. penuh makna buat renungan kita semua... Deep.

      Delete
  3. Terima kasih untuk entri ni,sangat bermakna. :)
    Salam kenal,
    CikNini

    ReplyDelete
  4. cermin diri...muhasabah diri...

    ReplyDelete
  5. deep.semuanya bergantung atas diri kita kan

    ReplyDelete
  6. diri kita yang perlu sekali diubah....

    ReplyDelete
  7. macam sajak pun ade ni..hehe..best2!

    ReplyDelete
  8. Kesimpulannya, apa-apapun ianya bermula dengan diri sendiri. Jadi ubahlah ke arah yang lebih baik selagi ada masa.. :)

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum dan singgah malam...berubah kearah yang lebih baik itu yang terbaik.

    ReplyDelete
  10. setuju.ubah diri sendiri dulu sblm ubah org lain :)

    ReplyDelete
  11. ini seperti entri muhasabah diri, kenalilah diri ini dahulu.

    ReplyDelete
  12. Semua bermula dari diri sendiri dulu..

    ReplyDelete
  13. setuju...ubah diri dulu kan aniq..

    ReplyDelete
  14. Sebab tu dalam pertandingan bermula dari peringkat sekolah , daerah , negeri , kemudian baru antarabangsa. Kena mula dari bawah .

    ReplyDelete
  15. Dalam maksudnya tu... Betul tu kena ubah diri sendiri sebelum nak ubah yang pain ;)

    ReplyDelete
  16. Bermuhasabah diri baca entri ni...kita perlu mulakan dengan perkara yang kecil,ubah diri terlebih dahulu.. In Shaa Allah...

    ReplyDelete
  17. dlm maksud nye.. semuanya dtg dr diri kita sendiri..

    ReplyDelete
  18. Thanks bro..perkongsian yang sangat mencetuskan akal untuk berfikir lebih ganas..haha..

    ReplyDelete
  19. Mahatma Ghandi once said, "we must become the change we want to see." True, if we want to change the world, we have to change ourselves first.. nice entry!

    ReplyDelete
  20. kepimpinan melalui teladan. Mengubah diri ke arah lebih baik. Orang lain akan mencontohi akhlak dan perbuatan kita. secara tak langsung turut membantu perubahan org2 di sekeliling. Dan seterusnya

    ReplyDelete
  21. assalam, sungguh dalam maksudnya..

    ReplyDelete
  22. kesimpulannya kena ubah diri sendiri dulu sblm nak ubah keluarga & persekitran, bandar & negara..kan Aniq?? :)
    TQ sharing ya.. muhasabah diri...

    ReplyDelete
  23. wahhh....simple tapi penuh makna :)

    ReplyDelete
  24. ubah diri sendiri sebelum mengubah orang lain ! betul tu..CN sokong 100%

    ReplyDelete
  25. for things to change, we must change first.. :)

    ReplyDelete