Kalau Allah tu betul-betul penyayang, kenapa cipta neraka? | Aniq Bukhary Channel

Sukan, Bola sepak, lawak, isu semasa dll.

Promosi hebat untuk anda!

Friday, July 26, 2013

Kalau Allah tu betul-betul penyayang, kenapa cipta neraka?

Seorang gadis Melayu beragama Islam yang jahil bertanya pada seorang Ustaz :

"Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buat neraka? Kenapa tak boleh sediakan syurga je? Macam tu ke Tuhan Maha Penyayang?"

Ustaz itu terkedu.

Ustaz itu menjawab : "Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadi ustaz. Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa ayam. Hidup senang. Lepas mati pun tak risau sebab gerenti masuk syurga. Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur. Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka takde. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga, kan? Tuhan tu baik."

Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu?

Gambar hiasan

Jelas ustaz itu lagi : "Perkara macam tadi akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik, orang jahat, semua masuk syurga, maka apa guna jadi orang baik? Jadi orang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lagi diuji sebab semua orang akan 'lulus' percuma.

Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga. Perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol di syurga. Lepas tu boleh rogol lagi kalau dia nak. Takde siapa yang terima hukuman. Sebab Tuhan itu 'baik'. Adakah Tuhan macam ni yang kita nak? Awak rasa adil ke?"

Gadis itu terdiam.

Ustaz : "Adik, saya bagi nasihat ni kerana kasih sesama umat Islam. Allah itu Maha Penyayang dan Dia juga Maha Adil. Sebab tu neraka perlu wujud. Untuk menghukum hamba-hambaNya yang derhaka, yang menzalimi diri sendiri dan juga orang lain. Saya rasa awak dah faham sekarang. Kita sedang diuji kat atas dunia ni. Jasad kita bahkan segala-galanya milik Allah. Ingatlah, semua yang ada pada kita bukan hak kita. Semuanya adalah pinjaman dari Allah Taala. SEKIAN

~MUHASABAH DIRI~


TEGUR BILA AKU SALAH, HULURKAN TANGANMU BILA AKU LEMAH

10 comments:

  1. usah mempersoalkan ciptaan Allah.. setiap yang Allah ciptakan pasti ada hikmahnya untuk kita berfikir tentang kebesaran-Nya..

    ReplyDelete
  2. betol 2..ape yg Allah bt adalah yg terbaik..xperlu nk dipersoalkn

    ReplyDelete
  3. Terkedu sy dengar jawapan ustaz nie, setiap yg Allah ciptakan bersebab.

    ReplyDelete
  4. nice story :) thanks for sharing ye Aniq :) sebenarnye more to mcm tak sangke ade pulak yg boleh terfikir / tny soalan mcm tu, hehe..

    ReplyDelete
  5. Anonymous26 July, 2013

    betul jugak tu..nice sharing aniq..

    ReplyDelete
  6. Akak yang baca ni pun terkedu Aniq. Nice sharing.

    ReplyDelete
  7. Nice one. Allah memang Maha Penyayang. Tapi kalau Dia bagi semua orang jahat masuk syurga, mana letak Maha AdilNya? Thanks for sharing :)

    ReplyDelete