Emas yang sombong | AKU PENGEMBARA

Sunday, March 2, 2014

Emas yang sombong

Assalamualaikum kepada pembaca blog semua? Harap sihatlah hendaknya di samping keluarga tercinta. Hujung minggu ini saya bawakan kepada anda satu perkongsian santai tetapi penuh dengan pengajaran. Tanpa perlengah, jom layan..


Semoga mesej yang disampaikan dalam kisah santai ini memberi manfaat buat kita. Tiada guna kita menyombongkan diri. Jika kita rasa kita hebat, ketahuilah ada lagi yang lebih hebat dari kita. Jika kita rasa kita kuat, sesungguhnya ada lagi yang lebih kuat dari kita. Ikutlah resmi padi semakin berisi semakin tunduk ke bumi.

P/s: saya dapat dari buku komik sekolah rendah saya dulu. Saya pun dah lupa nama publisher komik ini jika sesiapa tahu mohon maklumkan kepada admin (Nak letak sumber). Ada enam ataupun tujuh lagi siri cerita yang lebih kurang macam seperti ini. Jika ramai permintaan dan ramai pembaca, saya akan kongsikan dilembaran yang akan datang. :)

TEGUR BILA AKU SALAH, HULURKAN TANGANMU BILA AKU LEMAH

8 comments:

  1. Cik akak tahu lak.
    Baru pertama kali baca.
    Memang sesuai untuk mereka yang sombong hihi.
    Semoga menjadi pengajaran buat kita semua

    ReplyDelete
  2. cerita yang simple tapi cukup mendalam maksudnya..

    ReplyDelete
  3. menarik perkongsian ni, nanti leh la kongsi lagi macam ni :)

    tulah kadang kadang kita rasakan kita banyak kelebihan tapi kita lupa nak melihat kekurangan kita. Tak guna pun sombong atau berlagak..makin lama orang akan makin benci.

    ReplyDelete
  4. sangat bagus cerita ini..muhasabah diri

    ReplyDelete
  5. nice entry...from komik ya...so jgn meninggi diri...cannot

    ReplyDelete
  6. TQ berkongsi Aniq... walaupun cerita hanya dr buku komik tapi penuh pengajaran..tak guna sombong.. akhirnya merugikan diri sndiri jak...

    ReplyDelete
  7. memang mmeberi pengajaran kisah ini aniq.. jangan kita menyombong diri..

    ReplyDelete
  8. Tu la kan..buat apa nak sombong ni..ada masa kita perlu sombong..tapi biarlah kena pada tempatnya..peringatan untuk diri saya sendiri..terbaik la bro...errr saya rasa macam termakan lada la pulak..pedas nihhhh...hahahaha

    ReplyDelete