Senyumanmu mengingatkan aku pada kisah lalu | Aniq Bukhary Channel

Sukan, Bola sepak, lawak, isu semasa dll.

Promosi hebat untuk anda!

Sunday, February 3, 2013

Senyumanmu mengingatkan aku pada kisah lalu

Tok! tok! tok! Awal-awal pagi lagi abang dah ketuk pintu. Aku pun buka pintu bilik. "Siap-siap, kita sarapan kat luar". kata abang. Aik! hari jadi aku lambat lagi. Nak celebrate apa plak nie makan kat luar. Bisik hatiku. Tanpa sebarang bantahan aku pun menuju ke bilik air dengan masih berkain sarung lepas solat subuh tadi. Fuh! sepuluh minit siap. Tanpa berlengah aku pun turun meninggalkan rumah dan menuju ke kereta yang telah pun di isi oleh Abang, kak ipar dan dua orang anak mereka.

Oh, rupa-rupanya sekali nak beli beras. Beras dah habis, patutlah nak gerak awal pagi. Kami pun meredah 10 minit perjalanan sebelum sampai ke kedai Kak Ros yang terletak di kampung Labu Johnson. Aku pun terus order nasi goreng dan teh tarik. Alhamdulillah, settle masalah perut. Selepas semuanya selesai, kami pun segera meninggalkan kak Ros dan menuju ke pasaraya Zemart sebelum pulang ke rumah.

Ketika dalam perjalanan pulang, satu kejadian pelik telah berlaku. Di bahu jalan terdapat seorang awek berbaju purple dengan penampilan yang sangat unik. Dia memandang aku beberapa lama sambil tersenyum manis. Aish, awek nie jangan la tengok lama-lama. Dahlah iman aku nie tak sepower mana, dia boleh pandang aku macam tu plak. Huh! Semangat.. semangat.. Aku pun dengan rambut tak terurus (belum mandi ^^), time tu membalas senyuman itu dengan satu senyuman spontan. Bingung. Rupa-rupanya, akak ipar aku yang duduk seat belakang perasan situasi itu dan berkata, "Lama budak perempuan tu tengok kau ya". Sambil teretawa. Aku pun apa lagi, merah padamlah muka. Tak perasan plak reaksiku diperhatikan. Malu dowh!

Dalam perjalanan pulang aku berfikir, siapa budak perempuan tu dan kenapa dia senyum dengan aku? Otak aku pun mulalah refresh balik semua peristiwa-peristiwa yang pernah aku lalui sebelum ini. Haaa! ingat pun, kalau aku tak salah aku pernah shoot gambar budak perempuan nie dekat Putrajaya hari tu dalam satu pertandingan cheerleading (pertandingan budak-budak sekolah rendah). Yeah! akhirnya terjawab juga.
Laa.. dah besar budak nie. Not bad juga. Oopppsss! ^^ Astaghfirullah al adzhim. Aniq Bukhary, apa yang kau cakapkan ini. Awek nie usha gua Ya Allah. Maksiat tu maksiat. haha.

# Senyuman tadi sama dengan senyumannya sewaktu di Putrajaya dulu.

# Gambar budak perempuan tu dengan pasukannya dulu sewaktu di Putrajaya. Sorry gambar nie terpaksa diblurkan kerana tidak sesuai untuk tontonan umum. ^^

Beginilah graf kehidupanku. Melihat gambar di atas inilah sebenarnya ujian besar bagiku semenjak melibatkan diri dalam dunia fotografi. Snap bermacam-macam jenis gambar dan pelbagai jenis event. Aku pernah menyuarakan hasrat kepada seorang rakan mengenai cita-citaku ingin menjadi photographer profesional sebelum menjejakkan kaki di Universiti dulu. Member aku pun bagi tahu, "Kalau kau serius, teruskanlah.. tapi kau kena ingat, iman kena kuat dan mata pun kena kuat. Time tu aku tak faham apa sebenarnya yang ingin disampaikan dan sekarang ini barulah aku tahu apa sebenarnya maksud disebalik pesanan itu.

kepada member-member semua terima kasih atas nasihat dan pesanan (Wa tak pernah lupa). Apa yang penting jangan lupa doakan semoga ditetapkan iman dan terpelihara daripada benda-benda yang merosakkan.. Dunia semakin ke penghujung, semakin kuat plak ujian yang Allah berikan kepadaku.

Pesanan buat adik tu plak janganlah senyum lama-lama, senyum sikit boleh la.. ^^ Senyumanmu membuatkan aku teringat kembali kenangan di Putrajaya bersama member-member. Sesuatu yang manis yang untuk dikenang dan begitu perit untuk dilupakan.

Apa-apa pun terima kasih kepada and yang sudi layan coretan pengalamanku hari nie.. Kalau ada salah dan silap, seperti biasa jangan takut, jangan segan, TEGUR BILA AKU SALAH, HULURKAN TANGAN BILA AKU LEMAH..

~Assalamualaikum w.t.b~



TEGUR BILA AKU SALAH, HULURKAN TANGANMU BILA AKU LEMAH

9 comments:

  1. Seronok jugak bca cerita budak nma ani nie ye....hehe.moga Allah tetapkn iman anda :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Layan je la kak.. hehe. Jgn lupa doakan saya.. :)

      Delete
  2. elakkan maksiat mata..huhu..kena kuat iman.. :)

    ReplyDelete
  3. ahhahah xD senyum x perlu kata apa2... ahahhaha ^__^ ish3... jgn mudah tergoda..kah4.. best x jadi designer?? ngeee~

    ReplyDelete
  4. Hati-ii bila tangkap gambar . Baguslah ada bakat photographer , teringin , hehe

    ReplyDelete
  5. jaga mata tu aniq.. hehe.. itulah dugaan seorang jurugambar..

    ReplyDelete