Bertelanjang itu simbol kemajuan? | AKU PENGEMBARA

Tuesday, August 6, 2013

Bertelanjang itu simbol kemajuan?


Seorang muslimah yang mempunyai kelulusan Phd yang berhijab telah ditanya oleh para wartawan yang merasa hairan dengan pemakaian hijabnya yang tak memberi kesan terhadap tahap kecerdikannya. Mereka menyangka berhijab adalah simbol kemunduran dan ketinggalan zaman, lalu dia menjawab dengan mudah dan bijaksana,

"Manusia pada zaman permulaan dahulu hampir bertelanjang keadaan mereka dan setelah pemikiran mereka berkembang mengikut peredaran zaman mereka mula memakai baju, dan hijab yang saya pakai pada hari ini ialah kemuncak pemikiran dan kemajuan yang dicapai oleh manusia dan ia bukanlah kemunduran. Adapun bertelanjang ia adalah simbol kemunduran dan ketinggalan yang mengembalikan pemikiran manusia kepada zaman permulaan dahulu. Kalaulah bertelanjang itu simbol kemajuan nescaya sudah tentulah binatang lebih maju".

~MUHASABAH DIRI~

Aku pengembara: Renungan bersama menuju ke saat-saat penghujung ramadhan yang menyedihkan.. :'(

TEGUR BILA AKU SALAH, HULURKAN TANGANMU BILA AKU LEMAH

20 comments:

  1. Kadang-kadang BINATANG lebih maju dari MEREKA.

    ReplyDelete
  2. itu bodoh namanyer...ehehe lawa blog baru ni.pinjam jab :)

    ReplyDelete
  3. akak rasa kembali ke zaman batu ada la kot.. pakai baju tak cukup kain..

    ReplyDelete
  4. tak taulah macam mana diorg punya fikiran...simbol kemajuan..apa daaa

    ReplyDelete
  5. terbaik kata-kata dia... bertelanjang tu kat akhirat la nnti..

    ReplyDelete
  6. haha..pandai pon dia jawab..

    Selamat hari raya aniq..:)

    ReplyDelete
  7. Suka cara dia membidas pertanyaan ni.

    Selamat hari Raya Aidilfitri..

    ReplyDelete
  8. bila akhir zaman
    manusia kembali kepada kegelapan

    ReplyDelete
  9. pemikiran zaman batu...bertelanjang samalah dengan haiwan, mana kemajuannya...

    Salam Aidil Fitri dari Bunda...

    ReplyDelete
  10. dunia akhir zaman..mcm2 bnda pelik yg jadik..
    ada akal tp nak jugak jd mcm binatang yg tak der akal tue..

    ReplyDelete
  11. macam2 la dorang ni.. hish3...

    ReplyDelete
  12. adoiyai...terlebih ilmu ke apa ni?

    ReplyDelete
  13. dunia..dunia... wujudnya laws sndiri smpai lupa padaNya...

    btw..slmt hari raya =) duit raya? ;)

    ReplyDelete
  14. padia tatau...udah telampau pandai gini ler jadinyer heee

    ReplyDelete
  15. telanjang 2 org yg xde akal je hu3..

    ReplyDelete
  16. Wanita di dalam sistem kapitalis ni umpama barangan je. Barang yang baik mana boleh di'bungkus-bungkus', elok ditayangkan. Barulah ada untung wooo..

    ReplyDelete
  17. boleh x iman cakap...bila kita berada dikalangan org yg beriman dan beramal soleh, insha allah allah akan murahkan rezeki kita ?

    ReplyDelete