Khubah terakhir Rasulullah s.a.w | Aniq Bukhary Channel

Sukan, Bola sepak, lawak, isu semasa dll.

Promosi hebat untuk anda!

Thursday, August 11, 2011

Khubah terakhir Rasulullah s.a.w

Sblm aku smbung stdy kat LimKokWing nie, ada la sekali 2 aku kemas2 bilik.. packing barang la katakan.. kan jalan jauh.. semua buku2 yg x guna time skolah aku buang, yg slebihnya aku simpan dalam bilik.. siapa nak, datang la ambil.. haha.. pening juga mguruskan bilik nie.. 

Tapi aku tertarik dgn satu diari lama.. tengok dari luar, korang pun hilang selera nak baca diari buruk 2.. tapi sda menjadi kebiasaan, kalau nak buang something, aku baca dulu content dalam 2.. aku tertarik pada satu artikel dalam diari 2.. menarik.. di lembaran ini, aku kongsikanlah apa yg aku baca 2.. semoga artikel ini memberi manfaat kpd diri penulis khasnya seterusnya kepada pembaca umumnya..

Semoga bermanfaat

Khutbah ini disampaikan pada 9 Zulhijjah tahun 10 hijriyah di lembah uranah, Gunung Arafah.

Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yg hendak aku perkatakan. Aku x tahu apakah aku dapat bertemu lagi dgn kamu selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dgn teliti kata-kata ku ini dan sampaikanlah ia kepada org-org yg tidak hadir di sini pada hari ini.

Wahai manusia, seperti mana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sbg suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap org muslim sbg amanah suci. Kembalikanlah harta yg diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yg berhak. Jgnlah kamu sakiti sesiapa pun agar org lain tidak menyakiti kamu lg. Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitrungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yg melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara benar, maka jaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil. Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, maka mereka jg mempunyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka jg berhak diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.

Layanilah wanita-wanita kamudengan baik dan berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantumu yg setia. Dan hak kamu  atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan org yg kamu tidak sukai kedalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai manusia dengarlah bersungguh-sungguh kata-kata ku ini, sembahlah Allah, dirikanlah sembahyang 5 kali sehari, berpuasa di bulan ramadhan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadat haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap muslim adalah saudara kpd muslim yg lain. Kamu semua adalah sama, tidak seorang pun yg lebih mulia dari yg lainnya kecuali dalam takwa dan beramal soleh. Ingatlah kamu akan menghadap Allah pada suatu hari utk dipertanggungjawabkan di atas segala apa yg telah kamu kerjakan. Oleh itu awasilah agar jgn sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

Wahai manusi tiada lagi nabi atau rasul yg akan datang selepasku dan tidak akan lahir agam baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yg telah aku sampaikan kpd kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yg sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti keduanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya, itulah al-quran dan sunnahku.

Hendaklah org-org yg mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada yg lain. Semoga yg terakhir lebih memahami kata-kata ku daripada mereka yg terus mendengar dariku saksikanlah ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalahMu kepada hamba-hambaMu..

Sekian... :(

TEGUR BILA AKU SALAH, HULURKAN TANGANMU BILA AKU LEMAH

1 comment: