AKU PENGEMBARA: 05_13


Friday, May 31, 2013

Tiga soalan yang dijawab dengan satu penampar

Pada suatu hari, seorang pemuda datang ke sebuah kampung untuk mencabar penduduk-penduduk di situ. Maka berkumpullah penduduk-penduduk kampung di sebuah tempat yang lapang bagi mendengar cabaran pemuda itu.

"Ada sesiapa di antara kalian yang boleh menjawab soalan-soalan berkaitan dengan keagamaan? Setakat ini tiada seorang pun mampu menjawabnya mahupun Professor dan orang yang pintar. Sekiranya anda berani dengan cabaran saya, sila tampil ke hadapan". Ajuk pemuda itu.

Sesiapa pun tidak berani menyahut cabaran sehingga terdapat seorang Imam tampil ke hadapan bagi menyahut cabaran tersebut.

Pemuda : Kamu siapa dan mampukah kamu menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?

Imam : Saya hanyalah hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan anda.

Pemuda : Anda yakin? Sedangkan Profesor dan ramai orang yang pintar tidak mampu menjawab pertanyaan saya.

Imam : Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya dengan adanya izin Ilahi.

Pemuda : Saya ada 3 pertanyaan:

1. Kalau memang Tuhan itu wujud,tunjukkan wujud tuhan kepada saya?
2. Apakah yang anda tahu tentang takdir?
3. Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukan ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan. Sebab mereka memiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?

(Tiba-tiba Imam tersebut menampar pipi pemuda tadi dengan keras)

-Gambar hiasan-

Pemuda : Kenapa anda marah kepada saya? (sambil menahan sakit)

Imam : Saya tidak marah. Tamparan itu adalah jawapan saya atas ketiga-tiga pertanyaan yang anda ajukan kepada saya.

Pemuda : Saya sungguh-sungguh tidak mengerti.

Imam : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda : Tentu saja saya merasakan sakit.

Imam : Jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?

Pemuda : Ya!

Imam : Tunjukkan kepada saya dimana wujudnya sakit itu!

Pemuda : Tidak mungkin saya dapat tunjukkan.

Imam : Itulah jawapan pertanyaan pertama. Kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.

Imam : Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?

Pemuda : Tidak.

Imam : Apakah pernah terfikir oleh anda akan menerima tamparan dari saya hari ini?

Pemuda : Tidak.

Imam : Itulah yang dinamakan takdir jawapan saya bagi pertanyaan anda yang kedua.

Imam : Terbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar anda?

Pemuda : Kulit.

Imam : Terbuat daripada apa pipi anda?

Pemuda : Kulit.

Imam : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda : Sakit.

Imam : Walaupun syaitan dijadikan dari api dan neraka juga terbuat dari api, jika Allah menghendaki maka neraka akan menjadi tempat yang menyakitkan untuk syaitan.

~SEKIAN~

Aku pengembara : Saya kongsikan kisah ini selepas ditanya oleh seorang rakan yang study dekat London sana. Maaruf nama dia. Dia mention nama Aniq Bukhary dalam FB. Bagi saya, kalau orang dah mention nama tu, bermakna ada sesuatu yang penting ingin disampaikan. Sebenarnya saya bukanlah orang yang layak untuk menjawab persoalan ini (Belum khatam) ^^. Lihat di bawah:



Kisah teladan ini saya titipkan (sekurang-kurangnya dapat menjawab serba sedikit pertanyaan itu). Untuk lebih kepastian lagi bolehlah rujuk kepada orang-orang yang lebih arif berkaitan hal agama nie. Bab-bab agama nie saya tak berani ulas panjang sebab Saya bukanlah ahlinya. Kalau bab-bab fotografi, boleh laa.. ^^ Apa-apa pun thankz kepada anda yang sudi baca sampai habis perkongsian kali ini. Semoga bermanfaat. ^^
Pautan

Wednesday, May 29, 2013

Perkara yang membuatkan 'best' tengok bola

Masih dalam mood game Pahang VS JDT malam tadi.. ^^

Cukuplah dengan kisah semalam..

Aku nak tanya korang:(just fikir positif)
Kenapa korang suka sangat tengok bola sampai sanggup tunggu walaupun jam 3 pagi?
Tentu ada antara korang yg akan jawab:
“Suka tengok skill diorang”
“Sebab david beckham hendsome!”
“Sebab diorang main penuh strategy”
Dan lain-lain..

Hakikatnya, walau apapun jawapan korang…sebenarnya tengok bola adalah best kerana permainan itu ada peraturannya…dan semua pemain bermain mengikut peraturan...dan korang faham sangat dengan peraturan itu…

(siapa yg tengok bola tapi tak faham peraturan? - angkat tangan - dan pergi tidur!!!)

Kerana itu dalam mana2 perlawanan bola sepak mesti ada pengadil untuk memastikan semua pemain mengikut peraturan..lagi,untuk membantu pengadil, korang sedia maklum, di tepi garisan ada pulak penjaga garisan untuk memastikan para pemain bermain dalam peraturan yg di tetapkan…

Malahan jika korang nampak pemain2 buat silap dan pengadil pulak tak nampak maka korang akan mencaci cerca, menyumpah seranah, menujukan santau kepada pengadil yg tak nampak kesalahan para pemain..Dan lagi, jika pengadil bagi hukuman yg tidak setimpal, kad merah, kad kuning kat pasukan kegemaran korang, maka korang lagi-lagilah akan kutuk pengadil tersebut habis-habisan!!!

Apatah lagi jika ada mana2 pemain yg telah di 'beli'..ohh,,lagi tak best!!!Walaupun begitu korang masih mengikut nafsu yg mana jika pasukan korang buat salah biarlah pengadil tak nampak atau pengadil bagi hukuman yg ringan sajer..tetapi mengikut nafsu korang juga sekiranya pihak lawan buat salah dan silap, korang jerit2 depan kaca TV bagitahu kat pengadil dan korang amat berharap agar pasukan lawan yg korang tak suka itu di hukum dengan hukuman yg berat!!!kad merah!!!!

13 tahun yg lalu, aku juga suka bermain bola sepak…jam 6 petang aku akan turun bermain kat padang hujung kampong, tapi permainan itu sungguh bosan dan bahaya kepada bot-bot kecil kerana tiada pengadil, tiada penjaga garisan(boleh bermain lagi walaupun sudah masuk halam surau..), tiada kad kuning untuk kesalahan memecahkan pasu bunga rumah jiran yg berdekatan..apatah lagi kad merah, sekiranya cedera atau cedera parah, pandai-pandailah korang, sekali tersepak genster..siaplah kena belasah dekat hujung simpang…selepas mendapat kecederaan lebih kurang..aku give-up..aku bosan bermain tanpa peraturan…permainan bahaya nak mampos macam ni hanya samseng je yg main, oleh sebab aku bukan samseng atau alim...aku bermain permainan yg lebih selamat seperti bermain congkak, jongkat jongkit, batu seremban dan main bola di PS1..he he he, sungguh seronok bermain kerana ada peraturan..!!!

Andaikan korang bangun jam 3 pagi dan tengok bola..yg takde peraturan, takde pengadil…bola tercampak kat penonton pun masih boleh teruskan prmainan..ada gaduh-gaduh..darah di sini sana, penonton pun masuk sama, takde jersey,,ada yg berkain pelikat cap gajah duduk....best tak?!!!Huh!! Aku pun akan tutup TV mana mana game yg takde peraturan atau pengadil tak ikut peraturan…memang tak best…!!!!

Oleh yg demikian, hidup dalam dunia ini akan jadi best bila ada peraturan…dan ugama akan membuatkan korang best bila korang ikut peraturan…

Dengan syarat,
KORANG FAHAM DENGAN PERATURAN ITU.. SEKIAN...

Thankz to Abang kereta mayat

Tuesday, May 21, 2013

Pantun cinta yang sweet (untuk yang dah khawin)

Assalamualaikum semua. Memandangkan malam ini Aniq Bukhary terpaksa menyelesaikan assignment English, jadi Aniq Bukhary post la something berbahasa inggeris. Huhu. Ikut tema daa.. Ok lah, malas nak cakap banyak, jom layan pantun cinta yang sweet ini. Tapi sekali diingatkan, kata-kata ini untuk mereka yang sudah berkhawin sahaja. Mereka yang belum memenuhi syarat tersebut, dilarang keras menggunakan pantun-pantun ini.. hehe.. Jom layansss.......


One is satu,
Dead is mati,
Aku nak cakap sesuatu,
Hanya kau di hati.

Attack is serang,
Wood is kayu,
Aku cakap terus terang,
I LOVE U.

Factory is kilang,
Garden is taman,
Siapa kata aku tak sayang,
Hitam manis jadi idaman.

School is sekolah,
Still is masih,
hati ini tak pernah salah,
memilih engkau sebagai kekasih.

Fish is ikan,
Bread is roti,
Tak perlu lagi aku jelaskan,
Ciuman di pipi sebagai bukti.

eat is makan,
Shell is kerang,
Berjuta kali aku katakan,
Tiada lain hanya kau seorang.

Swiming is berenang,
Chair is kerusi,
Hati ini begitu senang,
Melihat kau berada di sisi.


Kisah bekas nasi goreng Amira (menitis air mata baca)

Begini kisahnya..waktu rehat di sekolah anak saya akan makan bekal yang dibawa dari rumah, makan bersama-sama kawannya Amira (bukan nama sebenar) di kantin sekolah. Anak saya selalunya akan bawa nasi goreng dan Amira selalunya bawak roti kosong 2 keping yang dibungkus dalam plastik. Roti itu dia akan cicah dengan air sirap yang dia bawa dari rumah.

Itulah rutin bekalan harian yang di bawa oleh Amira setiap hari. Anak saya pun selalunya memang bawa nasi goreng ler coz itu memang peberet dia.. Amira memang suka sangat makan nasi goreng tu dan anak saya tak kisah untuk berkongsi nasi tu..dia memang hari-hari bagi Amira makan nasi goreng tu..Mungkin Amira dah jemu agaknya coz hari2 bawak roti kosong jer cicah air sirap…

Suatu hari..anak saya bersuara kepada Amira..Mira..aku teringin nak makan nasi goreng ko..ko asyik bawak roti jer..apa kata esok kita bawak nasi goreng sama-sama nak.. Nanti kita makan tukar-tukar kat kantin..

Amira termenung..nampak muka dia macam tak sedap.. Alahh..tak nak lah..nasi goreng aku tak sedap lah..ko mesti tak nak makan nanti..Alahhh..ko bawak jer..ko belum bawak, ko dah kata nasi goreng ko tak sedap..ko bawak je lah..mesti sedap punya..

Ok lah..ko punya pasal..esok aku bawak ya..aku bawak nasi goreng special utk ko..Yeeaaahhh..anak saya suka sangat coz Amira setuju nak bawak nasi goreng esok..

Sampai di rumah..malam hari sebelum tidor..Amira cakap kat mak dia yang esok dia nak bawak bekal nasi goreng..dia tak mahu bawak roti kosong 2 keping tu.. Makkk..boleh tak esok Mira nak bawak bekal nasi goreng..?? Mak Mira terkejut..apa sayang..?? Esok Mira nak bawak nasi goreng..? Kenapa? Esok Mira ada jamuan ker..??

Nasi goreng apa yang mak nak buat? Tak ada rencah untuk mak buat nasi goreng esok..Mira bawak roti je lah..Alahh..mak..boleh lah..tak payah bubuh rencah pun tak apa..mak taruk telur je pun dah ok..

Ya lah..baik lah..esok mak buat nasi goreng untuk Mira ya..telur pun tinggal sebijik jer tau..dah malam-malam buta ni mana nak carik telur..bawang pun dah habis tu..tak per lah..mana yang ada je lah..

Keesokkannya dalam dalam kelas..anak saya tanya Mira..Mira ko bawak nasik goreng tak..? Aku bawak ni..Mira senyum..

Ko bawak tak Mira..? Bawak ler…aku bawak..kan semalam dah janji..

Ok..cayalah..tak sabar nak makan nasi goreng ko Mira oiii..

Kul 10.00 pagi loceng rehat bunyi..mereka berdua berlari ke kantin..nak tukar-tukar nasi goreng..
Sampai di kantin..Mira ko nak air tak? Hari ni aku belanja ko air..ko nak air apa? Aku belikan..

Alah..tak kisah..air apa-apa pun tak apa..aku minum jer..

Alahhh..Mira..kenapa ko tak buka bekal lagi ni..ko duk diam jer kat situ apasal? ya lah..aku tunggu ko datang bawak air ler..kita buka bekal sama-sama..

ooo..ya ker..jom jom kita buka bekal..

Amira pun keluarkan ‘bekas’ nasi goreng dia dari dalam beg plastik..Mata anak saya tidak berkelip..

Amira mana nasi goreng ko? Ko bawa apa ni..? Ni lah nasi goreng aku..ko buka je lah..

Tuan/Puan nak tau..? Nasi Goreng tu diletakkan dalam bekas sabun Axion pencuci pinggan cap Lemon..warna kuning bekas tu..

Amira..kenapa ko letak nasi goreng dalam bekas Axion ni..? Mak ko tak marah ker..? Tak rasa sabun ke nanti..?

Tak lah..mak yang bubuh dalam bekas tu..kat rumah aku mana ada tupperware macam ko..memang kami pakai balik bekas sabun tu…standard lah..kami memang dah biasa macam ni..

Air mata anak saya mula bergenang..tunggu masa untuk tumpah..

Mira..kenapa ko tak cakap yang ko tak der bekas untuk bawak nasi ni..aku boleh bagi ko bekas..kenapa ko tak cerita dengan aku Mira..ko ni kan..

Mira tunduk..tolong jangan nangis boleh tak..? Semalam ko yang cakap ko nak makan sangat nasi goreng aku kan? Sekarang aku dah bawak apasal ko nangis plak..?? Makan je lah..

Mira..aku rasa bersalah sangat coz menyusahkan ko..tak pe lah Mira jom kita makan..ko makan nasik goreng aku ya..aku nak rasa nasi goreng ko..

Ehhh..tak per..tak per..ko makan jer nasik goreng ko..nasi goreng aku tak sedap..bubuh dalam bekas sabun plak tu..

Mira..jgn ckp mcm tu..bak sini aku rasa nasi goreng ko..ya..lah..rasa sesudu jer..kompom tak sedap tu..

Anak saya pun makan rasa sesudu..memang betul pun..tak sedap..nasi goreng Amira putih meleset..tak der rencah..tak der rasa pun..tawar jer..tapi anak saya tak kisah..dia tak komplen pun..

Cuma masa Mira suap nasi goreng tu..air mata dia plak berlinang..anak saya tanya knp ko nangis..dia cakap tak ada aper..tak per lah..kita makan je lah..

Semasa anak saya cerita kisah ini kepada saya..saya menangis..tapi saya tidak menagis semasa itu..saya tidak mahu menangis di depan anak saya..Saya kuatkan semangat untuk mendengar cerita dia sampai habis..

Selesai anak saya bercerita..saya cakap kat anak saya..esok bawak bekas tupperware kat dapur tu..bagi kat Amira ya..cakap kat Amira bekas ni hadiah dari keluarga kita..

Then saya bangun terus keluar tengok-tengok kereta..sebenarnya bukan saya tengok kereta..saya menangis semahunya kat tepi keta tu..tak sangka sangat..di zaman moden ni..masih ada lagi anak-anak kita yang hidup menderita..sedih dan sayu hati ni..

Kepada orang kaya di luar sana..ingatlah..dalam kemewahan yang kamu kecapi sekarang ni..ada saudara kita yang hidup dalam keadaan memilukan..

Saya berdoa kepada Allah..agar semua orang yang tidak berkemampuan ini di murahkan rezeki oleh Allah dan ditabahkan hati mereka dalam menghadapi segala dugaan..Aminnn..

Semoga kisah ini boleh celik kan mata kita..

Terima kasih..


Aku pengembara: Kisah nie telah mengajar admin erti bersyukur. Dalam kesusahan dan kepritan hidup yang dialami, sebenarnya masih ada lagi insan yang lebih susah dari kita. Semoga kisah nie memberi sedikit pengajaran kepada kita semua. Wallahu 'alam..

Pautan : Suami Isteri Bahagia, Rumahtangga Sempurna


Sunday, May 19, 2013

Koleksi gambar-gambar lawak minggu ini (11 gambar) #1

Gambar-gambar santai terpilih pada minggu ini. Jom layannsss ^^

 
 Ehem! ehem! Tengok apa tu? ^^

Ada bran?? ^^

Sampai hati tak pakai selipar nie? Hehe

Dunia semakin maju, otak semakin kreatif. ^^

 Sementara tunggu hujung bulan ^^

Good idea! Tak payah basuh pinggan lepas makan. Huhu

 Terlebih bakar. Siapa nak makan burger nie? Hehe

Tolong-menolong amalan mulia. ^^

Mohon jangan ada yang terasa. Huhu :)

Pengorbanan seorang lelaki. Pompuan kat luar sana, hargailah golongan ini :)

Mohon jangan gelak (Senyum je) ^^

Aku pengembara: Semoga terhibur! Selamat berhujung minggu dan senyum-senyum selalu ok. Peace no war :)


Friday, May 17, 2013

Gigi dan dada termasuk perkara yang perlu dijaga kaum wanita

1. Gigi
Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya – Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah – Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

2. Dada
Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka – Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

-Gambar hiasan-

3. Bulu kening
Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening – Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

4. Kaki (tumit kaki) semacam hantu loceng
Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan – Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng…sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah

5. Wangian
Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang – Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

6. Muka dan leher
Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan
Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecu ali pergelangan tangan dan wajah saja – Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan
Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya – Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata
Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya – Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram – Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara)
Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik – Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.

Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi – Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka – Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya – Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.

Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah – Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian
Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti – Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu D , An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali . Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.
Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya – Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

13. Rambut
Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya – Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.


Wednesday, May 15, 2013

Senarai lengkap menteri kabinet Malaysia 2013

PERDANA MENTERI
YAB DATO’ SRI MOHD. NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK

TIMBALAN PERDANA MENTERI

YAB TAN SRI DATO’ HAJI MUHYIDDIN BIN YASSIN

JABATAN PERDANA MENTERI

MENTERI:
(1) YB DATO’ SERI JAMIL KHIR BIN BAHAROM
(2) YB DATO’ SRI ABDUL WAHID BIN OMAR (SENATOR)
(3) YB SENATOR DATO’ SRI IDRIS JALA (SENATOR)
(4) YB TAN SRI DATUK SERI PANGLIMA JOSEPH KURUP
(5) YB DATO’ SERI SHAHIDAN BIN KASSIM
(6) YB PUAN HAJAH NANCY BINTI SHUKRI
(7) YB DATUK JOSEPH ENTULU ANAK BELAUN
(8) DATUK PAUL LOW SENG KWAN (SENATOR)
(9) DATUK MAH SIEW KEONG(10) DATUK DR WEE KAH SIONG

TIMBALAN MENTERI
(1) YB DATUK RAZALI BIN IBRAHIM 
(2) WAYTHA MOORTHY PONNUSAMY (SENATOR)

KEMENTERIAN KEWANGAN
(1)
MENTERI KEWANGAN I: YAB DATO’ SRI MOHD. NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK
(2)
MENTERI KEWANGAN II: YB DATO’ SERI AHMAD HUSNI BIN MOHAMAD HANADZLAH
(3) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK AHMAD BIN MASLAN

(4) TIMBALAN MENTERI : CHUA TEE YONG

MENTERI PELAJARAN & PENGAJIAN TINGGI

(1) MENTERI I: YAB TAN SRI DATO’ HAJI MUHYIDDIN BIN YASSIN
(2) MENTERI II: YB DATO’ SERI IDRIS BIN JUSOH
(3) TIMBALAN MENTERI I: YB DATUK MARY YAP KAIN CHING
(4) TIMBALAN MENTERI II: YB TUAN P. KAMALANATHAN A/L P.PANCHANATHAN

KEMENTERIAN PERTAHANAN
(1) 
MENTERI : YB DATO’ SERI HISHAMUDDIN BIN TUN HUSSEIN
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ ABDUL RAHIM BAKRI

KEMENTERIAN PENGANGKUTAN

(1) 
MENTERI : YB DATO’ LIOW TIONG LAI
(2) TIMBALAN MENTERI : YB. DATUK AB. AZIZ KAPRAWI

KEMENTERIAN DALAM NEGERI

(1) MENTERI : YB DATO’ SERI DR. AHMAD ZAHID BIN HAMIDI
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK DR. WAN JUNAIDI BIN TUANKU JAAFAR

KEMENTERIAN KERJA RAYA

(1) MENTERI : YB DATO’ FADILLLAH YUSOF
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK ROSNAH BINTI ABDUL RASHID SHIRLIN

KEMENTERIAN PERDAGANGAN ANTARABANGSA & INDUSTRI
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI MUSTAPA BIN MOHAMED
(2) TIMBALAN MENTERI : YB. HAMIM BIN SAMURI

(2) TIMBALAN MENTERI : LEE CHEE LEONG 

(1) MENTERI : YB DATO’ SERI ANIFAH BIN HAJI AMAN
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ HAMZAH BIN ZAINUDDIN

KEMENTERIAN PERDAGANGAN DALAM NEGERI, KOPERASI & KEPENGGUNAAN

(1) MENTERI : YB DATO’ HASAN BIN MALEK
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ PADUKA AHMAD BASHAH BIN MD. HANIPAH (SENATOR)

KEMENTERIAN KOMUNIKASI & MULTIMEDIA
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI AHMAD SHABERY BIN CHEEK
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ JAILANI BIN JOHARI

KEMENTERIAN SUMBER MANUSIA
(1) MENTERI : YB DATUK RICHARD RIOT ANAK JAEM
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ ISMAIL BIN ABD. MUTTALIB

KEMENTERIAN KEMAJUAN LUAR BANDAR & WILAYAH

(1) MENTERI : YB DATO’ SERI SHAFIE BIN HAJI APDAL
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK ALEXANDER NANTA LINGGI

KEMENTERIAN KESEJAHTERAAN BANDAR, PERUMAHAN & KERAJAAN TEMPATAN

(1) MENTERI : YB DATO’ HAJI ABDUL RAHMAN BIN DAHLAN
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ HALIMAH BINTI MOHD SADDIQUE

KEMENTERIAN BELIA & SUKAN

(1) MENTERI : YB TUAN KHAIRY JAMALUDDIN BIN ABU BAKAR 
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ SARAVANAN A/L MURUGAN

KEMENTERIAN KESIHATAN
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI SUBRAMANIAM
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ SERI HILMI BIN YAHAYA

KEMENTERIAN WILAYAH PERSEKUTUAN
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI TENGKU ADNAN BIN TENGKU MANSOR
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ DR. LOGA BALA MOHAN A/L JAGANATHAN (SENATOR)

KEMENTERIAN PERUSAHAAN PERLADANGAN & KOMODITI
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI DOUGLAS UGGAH EMBAS
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ NORIAH BINTI KASNON

KEMENTERIAN TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU & AIR

(1) MENTERI : YB DATUK DR. MAXIMUS JOHNITY ONGKILI
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ SRI MAHDZIR BIN KHALID

MENTERI PERTANIAN & INDUSTRI ASAS TANI
(1) MENTERI : YB DATO’ SRI ISMAIL SABRI BIN YAAKOB
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ TAJUDDIN BIN ABDUL RAHMAN
KEMENTERIAN PELANCONGAN & KEBUDAYAAN

(1) MENTERI : YB DATO’ SERI MOHAMED NAZRI BIN ABDUL AZIZ
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ JOSEPH SALANG ANAK GANDUM

MENTERI SAINS, TEKNOLOGI & INOVASI

(1) MENTERI : YB DATUK DR. EWON EBIN
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ DR. ABU BAKAR BIN MOHAMAD DIAH

MENTERI SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR

(1) MENTERI : YB DATUK SERI G. PALANIVEL
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ DR. JAMES DAWOS MAMIT

MENTERI PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA & MASYARAKAT

(1) MENTERI : YB DATUK ROHANI BINTI ABDUL KARIM
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK AZIZAH BINTI MOHD. DUN

(3) TIMBALAN MENTERI : DATIN PADUKA CHEW MEI FUN

PETUNJUK:
PERDANA MENTERI
TIMBALAN PERDANA MENTERI
MENTERI
TIMBALAN MENTERI

"Saya sedar saya masih cintakan dia" (mohon jangan nangis baca)

Kisah sedih nie sebenarnya sudah lama terperap dalam draf blog admin nie. So, hari ini admin publish kisah nie memandangkan di tempat admin cuaca hujan dan sangat sesuai untuk layan kisah nie. Huhu.. Harap terhibur dan ambil pengajaran.. :)

Rina sedang menyiapkan makan malam ketika aku tiba di rumah. Aku memegang tangannya dan berkata, “ Abang ada sesuatu nak beritahu”. Dia membisu dan dapat ku lihat keresahan di matanya.

Tiba-tiba lidahku kelu. Tapi aku nekad untuk memberitahunya. “Abang rasa kita sudah tidak serasi lagi. Kita cerai?”.Akhirnya, terlepas jua beban di dada. Tapi ku lihat Rina tenang dan dia hanya bertanya dengan lembut. “Mengapa bang? Apa salah saya?”. Giliran aku membisu. Air matanya mula menitis. Aku tahu dia mahukan jawapan tapi aku tiada jawapannya. Yang ku tahu, hatiku kini milik Tasya. Cintaku bukan pada Rina lagi.

Gambar hiasan

Aku katakanya padanya yang dia boleh ambil rumah dan kereta apabila kami bercerai. Rina merenung wajahku. Pandangannya kosong. 10 tahun kami berkahwin tetapi malam ni kami umpama orang asing. Aku kasihankannya tetapi untuk berpatah balik tidak sesekali. Aku cintakan Tasya. Air matanya yang sekian tadi bertakung mula mengalir deras. Sudah ku jangka. Malah aku lega melihatnya menangis. Niatku untuk bercerai semakin jelas dan nyata.

Keesokannya, Rina mengatakan dia tidak mahu apa-apa dari penceraian kami melainkan tempoh 1 bulan. Dia meminta bahawa dalam satu bulan itu kami teruskan rutin harian kami seperti biasa sebagai suami isteri. Alasannya, anak kami bakal menduduki peperiksaan dalam masa sebulan lagi dan dia tidak mahu anak kami terganggu dengan penceraian kami. Aku bersetuju.

Kemudian Rina menyuruhku mengingat kembali saat aku mendukungnya ke bilik kami pada malam pertama kami. Dia meminta untuk tempoh sebulan ini, aku mendukungnya keluar dari bilik tidur kami ke pintu depan setiap pagi. Pada ku memang tidak masuk akal. Tetapi aku tetap bersetuju.

Gambar hiasan

Semenjak aku menimbulkan isu penceraian, kemesraan kami terus hilang. Hari pertama aku mendukungnya keluar, aku merasa kekok. Rina juga. Anak kami bertepuk tangan di belakang sambil ketawa dan berkata, “Ayah dukung ibu ya”. Kata-katanya amat menyentuh hatiku. Mata Rina bergenang dan dengan lembut dia memberitahuku agar jangan sampai anak kami tahu yang kami akan bercerai. Aku mengangguk setuju. Aku menurunkannya di muka pintu. Dan kami memandu berasingan ke tempat kerja.

Masuk hari kedua, hilang sedikit rasa kekok. Rina bersandar di dadaku. Dapat ku cium harumannya. Dapat ku lihat kedutan halus di wajahnya Aku sedar dia tidak muda lagi seperti dahulu. Ternyata perkahwinan kami memberi kesan kepadanya. Selama satu minit, aku tertanya-tanya apa yang telah aku lakukan.

Masuk hari keempat, aku dapat rasakan keintiman kami telah kembali. Tanpa sedar hatiku berkocak mengatakan mungkinkan cintaku masih padanya. Hari kelima dan keenam, aku menyedari keintiman kami mula bercambah kembali. Aku tidak memberitahu Tasya tentang perkara ini. Masuk hari-hari seterusnya, rutin ini jadi lebih mudah malah aku nantikannya setiap pagi.

Suatu pagi, Rina sedang memilih baju untuk dipakai. Katanya tiada yang sesuai. Dia mengeluh. “Semua baju saya besar”. Baru ku sedar, dia semakin kurus. Mungkin itu jugalah sebabnya aku semakin mudah mendukungnya. Tiba-tiba terlintas di fikiranku. Mungkin Rina sedang menyembunyikan keperitan hatinya lantaran sikapku selama ini. Tanda sedar aku merangkul tubuhnya dan membelai rambutnya.

Kemudian, muncul anak kami di muka pintu sambil berkata “ Ayah, cepat lah dukung ibu keluar”. Padanya, melihat aku mendukung keluar isteriku setiap pagi adalah rutin hariannya. Rina memanggil anak kami lalu memeluknya erat. Ku palingkan mukaku kerana takut aku sndiri mengubah fikiran di saat ini. Aku kemudian mendukungnya dan tangannya melingkari leherku. Tanpa sedar, ku eratkan rangkulanku. Dapat ku rasakan badannya sangat ringan.

Hari ini genap sebulan. Di muka pintu aku menggenggam tangannya dan berkata “ Abang tidak sedar yang selama ini kita kurang keintiman”. Aku terus melangkah ke kereta dan terus memandu ke pejabat. Sesampainya di pejabat, aku terus ke bilik Tasya. Sebaik pintu terbuka, aku masuk dan aku beritahu dia “Maaf Tasya. Saya tidak akan bercerai dengan Rina. Sekarang saya sedar saya masih cintakan dia”.

Muka Tasya berubah merah. Tapi ku kata jua,“Maaf Tasya. Saya dan Rina tidak akan bercerai. Perkahwinan kami membosankan mungkin kerana saya tidak menghargai apa yang kami ada dan kongsi selama ini, bukan kerana kami tidak lagi menyintai satu sama lain”. Tasya menjerit sekuat hati dan aku terus melangkah keluar.

Aku kembali ke kereta dan niat hatiku mahu pulang ke rumah dan memohon maaf dari Rina, isteriku. Aku singgah di sebuah kedai bunga untuk membeli sejambak tulip merah kesukaan Rina. Aku capai sekeping kad dan ku tulis, “Abang akan dukung Rina setiap pagi hingga maut memisahkan kita”.

Setibanya di rumah, aku terus berlari ke bilik kami dan mendapati Rina terbaring tenang di atas katil. Ku belai wajahnya sambil memanggil namanya tapi tiada sahutan. Rina kaku. Hatiku berdetak keras.

Kini Rina telah pergi untuk selamanya. Perpisahan yang ku pinta ternyata ditunaikan. Sekian lama Rina berperang dengan kanser rahim tetapi aku begitu sibuk dengan Tasya. Rina tahu bahawa dia akan mati tidak lama lagi dan dia mahu menyelamatkan aku daripada reaksi negatif dari anak kami, sekiranya kami tetap bercerai. Rina mahu sekurang-kurangnya di mata anak kami, aku adalah suami yang penyayang.. :) 

~SEKIAN~

Moral of the story:

Perkara-perkara mudah dan ringkas yang anda lakukan bersama adalah yang sebenarnya penting dalam perkahwinan. Carilah masa untuk menjadi sahabat kepada isteri/suami anda dan lakukan perkara-perkara kecil bagi mewujudkan keintiman. Binalah kemanisan rumah tangga anda. Hargailah setiap pengorbanan pasangan anda.

Lagi kisah seumpanya di sini ---> Layan perasaan

Dipetik daripada page Rahsia perkhawinan
.

Biar gambar yang berbicara #2 (Main taman)

Seperti yang dijanjikan gambar seterusnya untuk minggu ini merupakan gambar santai daripada admin. Gambar ini diambil ketika meluangkan masa bermain taman dengan anak buah hari tu. Hope enjoy!

Date: 19 mac 2012
Location: Nilai, Negeri Sembilan
 
ENJOY! :D

Tuesday, May 14, 2013

Tapi sayang???

Cantik solekan tapi sayang,
Jika tak dapat dibasahi wuduk...

Tegap tubuh badan tapi sayang,
Jika tak pernah tunduk bersujud...

Manis ulas bibir tapi sayang,
Jika tak selalu melafazkan zikir...

Mewah kereta tapi sayang,
Jika tak pernah singgah di masjid...

Banyak hartanya tapi sayang,
Jika tak pernah bersedekah & membayar zakat...

Cantik mulus kulitnya tapi sayang,
Jika tidak ditutupi auratnya...

Cerdik fikiran tapi sayang,
Jika tak boleh beza dosa & pahala...

Renung-renungkan..

Pautan

Monday, May 13, 2013

Kemunculan fenomena baru selepas tarian gwiyomi

Fenomena gwiyomi sejak beberapa bulan kebelakangan ini memang di luar jangkaan. Boleh dikatakan setiap jam ada sahaja yang akan upload aksi gwiyomi mereka ke laman-laman sosial. Namun, sekarang ini fenomena ini sudah semakin reda dan berkurangan tidak seperti beberapa bulan lepas. Khabarnya selepas ini akan muncul pula satu tarian baru ataupun lebih dikenali sebagai posing kamera yang bakal menyaingi kehebatan gwiyomi ini. Betulkah? Nak tahu best ke tak fenomena posing nie, jom layan posing kosong sampai sepuluh di bawah ini..

 
Kosong

Satu

Dua

Tiga

Empat

Lima

Enam

Tujuh

Lapan

Sembilan

Sepuluh 

Aku pengembara: Amacam awesome tak posing-posing nie? Mesti yang baca entry kali ini pernah buat kan? Hehe.. Sebenarnya formula posing ini saya temui ketika sedang mencari idea posing fotografi untuk assignment saya akan datang. Tak sangka terjumpa plak cara posing yang unik ini. Lain yang di cari, lain plak yang jumpa. Member saya cakap cara posing nie lagi style daripada tarian gwiyomi dan layak untuk menggantikan tarian gwiyomi tu. "Kenapa cara posing nie tak popular macam gwiyomi erk?" Tanya member saya. Wkakaka! I have no answer..


Segmen Bloglist by WanMuna


Menyahut cabaran untuk join Segmen Bloglist by WanMuna

Saturday, May 11, 2013

Koleksi kata-kata cinta untuk suami isteri (Part 2)


Mengenalimu satu kebahagiaan, 
Bergurau denganmu satu keriangan, 
berjauhan denganmu satu kerinduan, 
menyakiti hatimu satu kesilapan, 
berpisah denganmu satu kepiluan, 
kerana tanpamu di sisi aku 
KESUNYIAN...

Akan tiba satu ketika di dalam kehidupan 
apabila kamu teramat rindukan seseorang 
sehingga kamu ingin menggapainya dalam mimpi 
dan memeluknya setulus hati.

Andai kau sayang pada ku kerna tutur bicara ku, 
ketahuilah aku mungkin menyakitimu dgnnya.. 
Andai kau sayang pada ku kerna peribadiku, 
ketahuilan bahawa aku tak sempurna.. 
Andai kau sayang pada ku kerna kita sering bersama, 
ketahuilah yg aku akan meninggalkan mu jua.. 
maka sayangilah dan terimalah diriku ini seadanya … 
 
MENCINTAI SESEORANG TIDAK semestinya MEMILIKI, 
NAMUN MEMILIKI SESEORANG MAKA 
HARUS BAIK-BAIK MENCINTAINYA. 

ada KaLa kiTa x Taw bEtapa DaLam ciNta kiTa.... 
mEnCinTai, Menyayangi, dAN MeRinDui Nya 
meMbuaT kiTa sEntiasA ingIN bEraDa dSisi nYa... 
meNdENgar TaWa nYa , MeLihaT sEnyuM nya 
itu SudA CUkuP BerHarga uNtuk KitA....

Tiada kebahagiaan yang paling hebat
Melainkan ketika sedang dilamun cinta
Kerna cinta adalah nikmat daripada Allah..
Jadikanlah cinta sesuatu yang agung dan suci
Jangan sesekali ditolak dan dikuburkan dalam jiwa..
Nikmatilah cinta dengan aturan yang betul
Kerna cinta itu adalah milik kita bersama..

Tak salah hati ini memilihmu sebagai hati
yang pantas untuk memiliki cinta ini,
kerana hanya dirimulah yang mampu
memberikan bahagia yang ku cari

 

Biar gambar yang berbicara #1 (Slow shutter)

Hasil permintaan ramai, start hari ini saya akan publish gambar-gambar yang pernah saya snap sepanjang bergelar photographer. Untuk tidak menghampakan, saya akan publish at least seminggu sekali sekiranya ada kelapangan masa. Satu perjalanan yang begitu perit dari Aniq Bukhary tak kenal apa itu kamera sehinggalah memiliki kamera DSLR sendiri. So, perjalanan perjalan yang perit itulah yang akan diabadikan dalam blog ini menerusi gambar-gambar yang dihasilkan. Buat apa ada ilmu kalau tak kongsikan? Perkongsian ini merupakan langkah awal dan jika terdapat permintaan, saya akan cuba buat tutorial menghasilkan tutorial fotografi pula untuk panduan semua.

Di bawah ini merupakan antara gambar terawal yang saya hasilkan dengan banyak kekurangan yang dapat dikesan.. Layan je la..

Date: 14 mac 2012
Location: Desaria Villa Puchong, Selangor
Mistake: ISO terlalu tinggi menyebabkan background belakang jelas kelihatan (Gunakan ISO 100).



ISO: 400
F-stop: 25 sec
Aperture: f/16

ENJOY THIS PHOTO :D

Friday, May 10, 2013

Realiti disebalik kecantikan wanita ini

Kecantikan merupakan aset penting bagi seseorang wanita. Golongan ini dengan aspek kecantikan memang tidak dapat dipisahkan. Kita akan merasakan sesuatu yang pelik apabila ada seorang wanita yang langsung tidak mementingkan sama sekali aspek kecantikan diri. Mustahil bagi diriku. Wanita akan cuba sedaya upaya mencantikkan wajah mereka kerana seperti yang saya kata tadi, kecantikan merupakan aset penting bagi mereka.

Bercerita tentang kecantikan di hari jumaat yang mulia ini, saya mengajak para pembaca untuk melihat perbandingan dua gambar menarik di bawah ini. Lihat dengan mata hati semoga mendapat pengajaran berguna..
Setelah melihat gambar, apa yang anda faham? Hah! secantik atau sekacak mana pun kita, suatu hari nanti semua itu kita akan tinggalkan kerana itulah sebenarnya realiti kecantikan di atas dunia ini.. Tiada yang kekal dan yang kekal hanyalah Allah yang satu (Peringatan untuk admin terutamanya..)

 
Di sini saya selitkan vidoe ringkas ini untuk kita renung-renungkan bersama.

Salam jumaat dari Aku pengembara a.k.a Aniq Bukhary :)


Thursday, May 9, 2013

Kelebihan orang yang bermata juling

 
Cuba julingkan mata anda, nampak apa??

Aku pengembara: Hah! itulah kelebihan orang yang mempunyai mata juling.. Entry ini sebenarnya lebih kepada memujuk hati yang sedang dalam kesedihan ini.. Huhu. Aahhh! abaikan semua tu.. 







ADA SESIAPA YANG BOLEH SEDIAKAN AKU HARI-HARI YANG INDAH? :)


Segmen pencarian bloglist bulan may 2013 by izyancinnamon

Jom memeriahkan lagi segmen pencarian bloglist by IZYANCINNAMON ni..

l
l
l
l
v


KLIK BANNER UNTUK JOIN!

Tag : Rashidy

Wednesday, May 8, 2013

Senarai perpindahan pemain bola sepak dunia 2013/2014


Manchester United
C. Ronaldo (Real Madrid) Rumours
Maroune Fellaini (Everton) Signed
Guilermo Varela (Penarol) Signed

Arsenal

Mesut Ozil (Real Madrid) Signed

Liverpool
Kolo Toure (Man. City) Signed
Tiago Ilori (Sporting Lisbon) Signed
Aly Cissokho (Valencia) Loan
Victor Moses (Chelsea) Signed
Mamadou Sakho (PSG) Signed

Manchester City
Alvaro Negredo (Sevilla) Signed
Stevan Jovetic (Fiorentina) Signed
Fernandinho (S. Donetsk) Signed
Jesus Navas (Sevilla) Signed

Chelsea
Samuel Eto'o (Anzhi Makhachkala) Signed
Andre Schurrle (B. Leverkusen) Signed

Tottenham
Erik Lamela (AS Roma) Signed
Soldado (Valencia) Signed
Paulinho (Corinthians) Signed
Wilshere (Arsenal)
 

Barcelona
Neymar (Santos) Signed

Real Madrid
Isco (Malaga) Signed
Gareth Bale (Tottenham) Signed  

Athletico Madrid

David Villa (Barcelona) Signed

Ac Milan

Ricardo Kaka (Real Madrid) Signed

Inter Milan
M. Montoya (Barcelona) Rumours

Juventus
Carlos Tevez (Man. City) Signed

As Roma
Kevin Strootman (PSV) Signed
Gervinho (Arsenal) Signed
Maicon (Man. City) Rumours

Bayern Munich

Mario Gotze (Dortmund) Signed
Thiago Alcantara (Barcelona) Signed

PSG
Edinson Cavani (Napoli) Signed
 

Napoli
Pepe Reina (Liverpool) Loan
Callejon (Real Madrid)
Signed
Higuain (Real Madrid) Signed
Raul Albiol (Real Madrid)
Signed

AS Monaco

Falcao (Athletico Madrid) Signed
Joao Moutinho (Fc Porto) Signed
James Rodríguez (Fc Porto) Signed
Ricardo Carvalho (Real Madrid) Signed

Aku pengembara: Segala isi kandungan yang terdapat dalam post ini merupakan cakap-cakap yang dikutip dari pelbagai sumber seperti akhbar, blog dan beberapa laman sosial lain. Anda mempunyai hak sama ada mempercayai perpindahan ini mahupun tidak (terpulang pada anda). Status pemain-pamain ini akan diupdate dari semasa ke semasa sehinggalah sah perpindahan tersebut..

Tuesday, May 7, 2013

SEGMEN : PENCARIAN BLOGLIST MEI 2013 AMERCORNER

Saya dengan rendah dirinya menjemput anda untuk join segmen pencarian bloglist mei 2013 Amercorner nie. Jom meriahkan lagi segmen nie...

 
KLIK BANNER UNTUK JOIN :)


Sunday, May 5, 2013

Keputusan penuh pilihan raya umum Malaysia ke-13

KAWASAN PARLIMEN

PERLIS

P001 PADANG BESAR BN
P002 KANGAR BN
P003 ARAU BN

KEDAH
P004 LANGKAWI BN
P005 JERLUN BN
P006 KUBANG PASU BN
P007 PADANG TERAP BN
P008 POKOK SENA PAS
P009 ALOR SETAR PKR
P010 KUALA KEDAH PKR
P011 PENDANG BN
P012 JERAI BN
P013 SIK BN
P014 MERBOK BN
P015 SUNGAI PETANI PKR
P016 BALING BN
P017 PADANG SERAI PKR
P018 KULIM BANDAR BHARU BN

KELANTAN
P019 TUMPAT PAS
P020 PENGKALAN CHEPA PAS
P021 KOTA BHARU PAS
P022 PASIR MAS PAS
P023 RANTAU PANJANG PAS
P024 KUBANG KERIAN PAS
P025 BACHOK PAS
P026 KETEREH BN
P027 TANAH MERAH BN
P028 PASIR PUTEH PAS
P029
P030 JELI BN
P031 KUALA KRAI PAS
P032 GUA MUSANG BN

TERANGGANU
P033 BESUT BN
P034 SETIU BN
P035 KUALA NERUS PAS
P036 KUALA TERENGGANU PAS
P037 MARANG PAS
P038 HULU TERENGGANU BN
P039 DUNGUN PAS
P040 KEMAMAN BN

PULAU PINANG
P041 KEPALA BATAS BN
P042 TASEK GELUGOR BN
P043 BAGAN DAP
P044 PERMATANG PAUH PKR
P045 BUKIT MERTAJAM DAP
P046 BATU KAWAN DAP
P047 NIBONG TEBAL PKR
P048 BUKIT BENDERA DAP
P049 TANJONG DAP
P050 JELUTONG DAP
P051 BUKIT GELUGOR DAP
P052 BAYAN BARU PKR
P053 BALIK PULAU BN

PERAK
P054 GERIK BN
P055 LENGGONG BN
P056 LARUT BN
P057 PARIT BUNTAR PAS
P058 BAGAN SERAI BN
P059 BUKIT GANTANG PAS
P060 TAIPING DAP
P061 PADANG RENGAS BN
P062 SUNGAI SIPUT PKR
P063 TAMBUN BN
P064 P.064 IPOH TIMOR DAP
P065 IPOH BARAT DAP
P066
P067 KUALA KANGSAR BN
P068 BERUAS DAP
P069
P070 KAMPAR DAP
P071 GOPENG PKR
P072 TAPAH BN
P073 PASIR SALAK BN
P074 LUMUT PKR
P075
P076 TELOK INTAN DAP
P077 TANJONG MALIM BN

PAHANG
P078 CAMERON HIGHLANDS BN
P079
P080 RAUB DAP
P081 JERANTUT BN
P082 INDERA MAHKOTA PKR
P083 KUANTAN PKR
P084 PAYA BESAR BN
P085 PEKAN BN
P086 MARAN BN
P087 KUALA KRAU BN
P088 TEMERLOH PAS
P089 BENTONG BN
P090 BERA BN
P091 ROMPIN BN

SELANGOR
P092 SABAK BERNAM BN
P093 SUNGAI BESAR BN
P094 HULU SELANGOR BN
P095 TANJONG KARANG BN
P096 KUALA SELANGOR BN
P097 SELAYANG PKR
P098 GOMBAK PKR
P099 AMPANG PKR
P100 PANDAN PKR
P101 HULU LANGAT PAS
P102 SERDANG DAP
P103 PUCHONG DAP
P104 KELANA JAYA PKR
P105 PETALING JAYA SELATAN PKR
P106 PETALING JAYA UTARA DAP
P107 SUBANG PKR
P108 SHAH ALAM PAS
P109 KAPAR PKR
P110 KLANG DAP
P111 KOTA RAJA PAS
P112 KUALA LANGAT PKR
P113 SEPANG PAS

W.P KUALA LUMPUR
P114 KEPONG DAP
P115 BATU PKR
P116 WANGSA MAJU PKR
P117 SEGAMBUT DAP
P118 SETIAWANGSA (BN)
P119 TITIWANGSA (BN)
P120 BUKIT BINTANG (DAP)
P121 LEMBAH PANTAI PKR
P122 SEPUTEH (DAP)
P123 CHERAS DAP

P124 BANDAR TUN RAZAK PKR

W.P PUTRAJAYA
P125 PUTRAJAYA BN

NEGERI SEMBILAN
P126 JELEBU BN
P127 JEMPOL BN
P128 SEREMBAN DAP
P129 KUALA PILAH BN
P130 RASAH DAP
P131 REMBAU BN
P132
P133 TAMPIN BN

MELAKA
P134 MASJID TANAH BN
P135 P.135 ALOR GAJAH
P136 TANGGA BATU BN
P137 P.137 BUKIT KATIL PKR
P138 KOTA MELAKA DAP
P139 JASIN BN

JOHOR
P140 SEGAMAT BN
P141 SEKIJANG BN
P142 LABIS BN
P143 PAGOH BN
P144 LEDANG BN
P145 BAKRI DAP
P146 MUAR BN
P147 PARIT SULONG BN
P148 AYER HITAM (BN)
P149 SRI GADING BN
P150 BATU PAHAT PKR
P151 SIMPANG RENGGAM BN
P152 KLUANG DAP
P153 SEMBRONG BN
P154 MERSING BN
P155 TENGGARA BN
P156 KOTA TINGGI (BN)
P157 PENGERANG BN
P158 TEBRAU BN
P159 PASIR GUDANG BN
P160 JOHOR BAHRU BN
P161 PULAI BN
P162 GELANG PATAH DAP
P163 KULAI DAP
P164 PONTIAN BN
P165 TANJONG PIAI BN

W.P LABUAN
P166 LABUAN (BN)

SABAH
P167 KUDAT BN
P168 KOTA MARUDU BN
P169 KOTA BELUD BN
P170 TUARAN BN
P171 SEPANGGAR BN
P172 KOTA KINABALU DAP
P173 PUTATAN BN
P174 PENAMPANG PKR
P175 PAPAR BN
P176 KIMANIS BN
P177 BEAUFORT BN
P178 SIPITANG BN
P179 RANAU BN
P180 KENINGAU BN
P181 TENOM BN
P182 PENSIANGAN BN
P183 BELURAN BN
P184 LIBARAN BN
P185 BATU SAPI BN
P186 SANDAKAN DAP
P187 KINABATANGAN BN
P188 SILAM BN
P189 SEMPORNA BN
P190 TAWAU BN
P191 KALABAKAN BN

SARAWAK
P192 MAS GADING (BN)
P193 SANTUBONG (BN)
P194 PETRA JAYA (BN)
P195 BANDAR KUCHING (DAP)
P196 STAMPIN DAP
P197 KOTA SAMARAHAN (BN)
P198 MAMBONG (BN)
P199 SERIAN (BN)
P200 BATANG SADONG (BN)
P201 BATANG LUPAR (BN)
P202 SRI AMAN (BN)
P203 LUBOK ANTU (BN)
P204 BETONG (BN)
P205 SARATOK BN
P206 TANJONG MANIS BN
P207 IGAN (BN)
P208 SARIKEI (DAP)
P209 JULAU (BN)
P210 KANOWIT (BN)
P211 LANANG (DAP)
P212 SIBU DAP
P213 MUKAH (BN)
P214 SELANGAU (BN)
P215 KAPIT (BN)
P216 HULU RAJANG BN
P217
P218 SIBUTI (BN)
P219 MIRI (PKR)
P220 BARAM (BN)
P221 LIMBANG (BN)
P222 LAWAS (BN)

KAWASAN DUN

PERLIS
N.01 TITI TINGGI BN
N.02 BESERI (BN)
N.03 CHUPING BN
N.04 MATA AIR (BN)
N.05 SANTAN BN
N.06 BINTONG BN
N.07 SENA BN
N.08 INDERA KAYANGAN PKR
N.09 N.09 KUALA PERLIS BN
N.10 KAYANG (BN)
N.11 PAUH BN
N.12 TAMBUN TULANG (BN)
N.13 GUAR SANJI BN
N.14 SIMPANG EMPAT BN
N.15 SANGLANG PAS

KEDAH
N.01 AYER HANGAT BN
N.02 KUAH BN

N.03 KOTA SIPUTEH BN
N.04 AYER HITAM BN
N.05 BUKIT KAYU HITAM BN
N.06 JITRA BN

N.07 KUALA NERANG BN
N.08 PEDU BN

N.09 BUKIT LADA BN
N.10 BUKIT PINANG PAS
N.11 DERGA DAP
N.12 BAKAR BATA BN
N.13 KOTA DARUL AMAN DAP
N.14 ALOR MENGKUDU PAS
N.15 ANAK BUKIT PAS
N.16 KUBANG ROTAN PAS
N.17 PANGKALAN KUNDOR PAS
N.18 TOKAI PAS
N.19 SUNGAI TIANG BN
N.20 SUNGAI LIMAU PAS
N.21 GUAR CHEMPEDAK BN
N.22 GURUN BN
N.23 BELANTEK BN
N.24 JENERI BN

N.25 BUKIT SELAMBAU PKR
N.26 TANJONG DAWAI BN
N.27 PANTAI MERDEKA BN
N.28 BAKAR ARANG PKR
N.29 SIDAM PKR
N.30 BAYU BN
N.31 KUPANG BN
N.32 KUALA KETIL PAS
N.33 MERBAU PULAS PAS
N.34 LUNAS PKR
N.35 KULIM BN
N.36 BANDAR BHARU BN

PAHANG
N.03 PADANG TENGKU BN
N.05 BENTA BN
N.06 BATU TALAM BN
N.08 DONG BN
N.09 TAHAN BN
N.10 DAMAK BN
N.11 PULAU TAWAR BN
N.12 BESERAH PAS
N.13 SEMAMBU PKR
N.14 TERUNTUM PKR
N.15 TANJUNG LUMPUR PAS
N.16 INDERAPURA BN
N.17 SUNGAI LEMBING BN
N.18 LEPAR BN
N.19 PANCHING (BN)
N.20 PULAU MANIS BN
N.21 PERAMU JAYA BN
N.22 BEBAR BN
N.23 CHINI BN
N.24 LUIT BN
N.25 KUALA SENTUL BN
N.26 CHENOR BN
N.28 KERDAU (BN)
N.29 JENGKA BN
N.30 MENTAKAB DAP
N.31 LANCHANG BN
N.32 KUALA SEMANTAN PAS
N.33 BILUT DAP
N.34 KETARI DAP
N.35 SABAI DAP
N.36 PELANGAI BN
N.37 GUAI BN
N.38 TRIANG DAP
N.39 KEMAYAN BN
N.40 BUKIT IBAM BN
N.41 MUADZAM SHAH BN

TERANGGANU
N.01 KUALA BESUT BN
N.02 KOTA PUTERA BN
N.03 JERTIH BN
N.04 HULU BESUT BN
N.08 BATU RAKIT BN
N.09 TEPUH PAS
N.10 TELUK PASU PAS
N.11 SEBERANG TAKIR BN
N.12 BUKIT TUNGGAL PAS
N.13 WAKAF MEMPELAM PAS
N.14 BANDAR PKR
N.15 LADANG PAS
N.16 BATU BURUK PAS
N.17 ALUR LIMBAT PAS
N.18 BUKIT PAYUNG PAS
N.19 RU RENDANG PAS
N.20 PENGKALAN BERANGAN BN
N.21 TELEMUNG BN
N.22 MANIR PAS
N.23 KUALA BERANG BN
N.24 AJIL BN
N.25 BUKIT BESI BN
N.26 RANTAU ABANG PAS
N.27 SURA PAS
N.28 PAKA PAS

KELANTAN
N.01 PENGKALAN KUBOR BN
N.03 PASIR PEKAN PAS
N.04 WAKAF BHARU PAS
N.05 KIJANG (PAS)
N.06 CHEMPAKA PAS
N.07 PANCHOR (PAS)
N.08 TANJONG MAS PAS
N.09 KOTA LAMA PAS
N.10 BUNUT PAYONG PAS
N.11 TENDONG PAS
N.12 PENGKALAN PASIR PAS
N.13 CHETOK PAS
N.14 MERANTI PAS
N.15 GUAL PERIOK PAS
N.16 BUKIT TUKU PAS
N.17 SALOR PAS
N.18 PASIR TUMBOH PAS
N.19 DEMIT PAS
N.20 TAWANG PAS
N.21 PERUPOK PAS
N.22 JELAWAT PAS
N.23 MELOR PAS
N.24 KADOK PAS
N.25 KOK LANAS BN
N.26 BUKIT PANAU PAS
N.27 GUAL IPOH BN
N.28 KEMAHANG PAS
N.29 SELISING BN
N.30 LIMBONGAN PAS
N.31 SEMERAK BN
N.32 GAAL PAS
N.35 KEMUNING (PAS)
N.36 BUKIT BUNGA BN
N.37 AIR LANAS BN
N.38 KUALA BALAH BN
N.39 MENGKEBANG PAS
N.40 GUCHIL PKR
N.41 MANEK URAI PAS
N.42 DABONG BN
N.44 PALOH BN
N.45 GALAS BN

SELANGOR

N.01 SUNGAI AIR TAWAR BN
N.02 SABAK PAS
N.03 SUNGAI PANJANG BN
N.04 SEKINCHAN DAP
N.05 HULU BERNAM BN
N.06 KUALA KUBU BAHARU DAP
N.07 BATANG KALI BN
N.08 SUNGAI BURONG BN
N.09 PERMATANG BN
N.10 BUKIT MELAWATI BN
N.11 IJOK PKR
N.12 JERAM BN
N.13 KUANG BN
N.14 RAWANG PKR
N.15 TAMAN TEMPLER PAS
N.16 BATU CAVES PKR
N.17 GOMBAK SETIA PAS
N.18 HULU KELANG PAS
N.19 BUKIT ANTARABANGSA PKR
N.20 LEMBAH JAYA PAS
N.21 CHEMPAKA PAS
N.22 TERATAI DAP
N.23 DUSUN TUA PAS
N.24 SEMENYIH BN
N.25 KAJANG PKR
N.26 BANGI PAS
N.27 BALAKONG DAP
N.28 SERI KEMBANGAN DAP
N.29 SERI SERDANG PAS
N.30 KINRARA DAP
N.31 SUBANG JAYA DAP
N.32 SERI SETIA PKR
N.33 TAMAN MEDAN PKR
N.34 BUKIT GASING DAP
N.35 KAMPUNG TUNKU DAP
N.36 DAMANSARA UTAMA DAP
N.37 BUKIT LANJAN PKR
N.38 PAYA JARAS PAS
N.39 KOTA DAMANSARA BN
N.40 KOTA ANGGERIK PKR
N.41 BATU TIGA PKR
N.42 MERU PAS
N.43 SEMENTA PKR
N.44 SUNGAI PINANG DAP
N.45 SELAT KLANG PAS
N.46 PELABUHAN KLANG PKR
N.47 PANDAMARAN DAP
N.48 KOTA ALAM SHAH DAP
N.49 SERI ANDALAS PKR
N.50 SRI MUDA PKR
N.51 SIJANGKANG PAS
N.52 TELUK DATUK DAP
N.53 MORIB PAS

NEGERI SEMBILAN
N.01 CHENNAH DAP
N.02 PERTANG BN

N.04 KLAWANG BN
N.05 SERTING BN

N.06 PALONG BN

N.07 JERAM PADANG BN

N.08 BAHAU DAP

N.09 LENGGENG BN
N.10 NILAI DAP
N.11 LOBAK DAP

N.12 TEMIANG DAP
N.13 SIKAMAT PKR
N.14 AMPANGAN BN
N.15 JUASSEH BN
N.16 SERI MENANTI BN
N.17 SENALING BN
N.23 MAMBAU DAP

N.24 SENAWANG DAP
N.25 PAROI BN
N.26 CHEMBONG BN
N.27 RANTAU BN
N.28 KOTA BN
N.29 CHUAH PKR
N.30 LUKUT DAP
N.31 BAGAN PINANG BN
N.32 LINGGI BN
N.33 PORT DICKSON PKR
N.34 GEMAS BN
N.35 GEMENCHEH BN
N.36 REPAH DAP


MELAKA
N.02 TANJUNG BIDARA (BN)
N.03 AYER LIMAU BN
N.04 LENDU BN
N.06 REMBIA BN
N.07 GADEK BN
N.08 MACHAP BN
N.09 DURIAN TUNGGAL BN
N.10 ASAHAN BN
N.11 SUNGAI UDANG (BN)
N.13 PAYA RUMPUT BN
N.14 KELEBANG (BN)
N.15 BACHANG DAP
N.16 AYER KEROH DAP
N.17 BUKIT BARU PAS
N.18 AYER MOLEK BN
N.19 KESIDANG DAP
N.20 KOTA LAKSAMANA (DAP)
N.21 DUYONG DAP
N.22 BANDAR HILIR DAP
N.23 TELOK MAS BN
N.24 BEMBAN BN
N.26 SERKAM BN
N.27 MERLIMAU BN
N.28 SUNGAI RAMBAI BN

PERAK
N.01 PENGKALAN HULU BN
N.03 KENERING BN
N.04 KOTA TAMPAN BN
N.05 SELAMA BN
N.06 KUBU GAJAH BN
N.07 BATU KURAU BN
N.08 TITI SERONG PAS
N.10 ALOR PONGSU BN
N.11 GUNONG SEMANGGOL PAS
N.12 SELINSING PAS
N.13 KUALA SEPETANG PKR
N.14 CHANGKAT JERING PAS
N.15 TRONG BN
N.16 KAMUNTING BN
N.17 POKOK ASSAM DAP
N.18 AULONG DAP
N.19 CHENDEROH BN
N.20 LUBOK MERBAU BN
N.21 LINTANG BN
N.22 JALONG DAP
N.23 MANJOI BN
N.24 HULU KINTA BN
N.25 CANNING DAP
N.26 TEBING TINGGI DAP
N.27 PASIR PINJI DAP
N.28 BERCHAM DAP
N.29 KEPAYANG DAP
N.30 BUNTONG DAP
N.31 JELAPANG DAP
N.32 MENGLEMBU DAP
N.33 TRONOH (DAP)
N.34 BUKIT CHANDAN BN
N.35 MANONG BN
N.36 PENGKALAN BAHARU BN
N.37 PANTAI REMIS DAP
N.38 BELANJA BN
N.39 BOTA (BN)
N.43 SUNGAI RAPAT PAS
N.44 SIMPANG PULAI PKR
N.45 TEJA PKR
N.46 CHENDERIANG BN
N.47 AYER KUNING BN
N.48 SUNGAI MANIK BN
N.49 KAMPONG GAJAH BN
N.50 SITIAWAN DAP
N.51 PASIR PANJANG BN
N.52 PANGKOR BN
N.53 RUNGKUP BN
N.54 HUTAN MELINTANG PKR
N.55 PASIR BEDAMAR DAP
N.56 CHANGKAT JONG BN
N.57 SUNGKAI DAP
N.58 SLIM BN
N.59 BEHRANG BN

PULAU PINANG
N.01 PENAGA BN
N.02 BERTAM BN
N.03 PINANG TUNGGAL BN
N.04 PEMATANG BERANGAN BN
N.05 SUNGAI DUA BN
N.06 TELOK AYER TAWAR BN
N.07 SUNGAI PUYU DAP
N.08 BAGAN JERMAL DAP
N.09 BAGAN DALAM (DAP)
N.11 PERMATANG PASIR (PAS)
N.12 PENANTI PKR
N.13 BERAPIT DAP
N.14 MACHANG BUBOK PKR
N.15 PADANG LALANG DAP
N.16 PERAI DAP
N.17 BUKIT TENGAH PKR
N.18 BUKIT TAMBUN PKR
N.19 JAWI DAP
N.20 SUNGAI BAKAP PKR
N.21 SUNGAI ACHEH BN
N.22 TANJUNG BUNGA DAP
N.23 AIR PUTIH DAP
N.24 KEBUN BUNGA PKR
N.25 PULAU TIKUS DAP
N.26 PADANG KOTA (DAP)
N.27 PANGKALAN KOTA DAP
N.28 KOMTAR DAP
N.29 DATOK KERAMAT DAP
N.30 SUNGAI PINANG DAP
N.32 SERI DELIMA (DAP)
N.33 AIR ITAM DAP
N.34 PAYA TERUBONG DAP
N.35 BATU UBAN PKR
N.36 PANTAI JEREJAK PKR
N.37 BATU MAUNG PKR
N.38 BAYAN LEPAS BN
N.40 TELOK BAHANG BN

JOHOR
N.01 BULOH KASAP BN
N.02 JEMENTAH DAP
N.03 PEMANIS BN
N.04 KEMELAH BN
N.05 TENANG BN
N.06 BEKOK DAP
N.07 BUKIT SERAMPANG BN
N.08 JORAK BN
N.09 GAMBIR BN
N.10 TANGKAK DAP
N.11 SEROM BN
N.12 BENTAYAN DAP
N.13 SUNGAI ABONG PAS
N.14 BUKIT NANING BN
N.15 MAHARANI PAS
N.16 SUNGAI BALANG BN
N.17 SEMERAH BN
N.18 SRI MEDAN BN
N.19 YONG PENG (DAP)
N.20 SEMARANG BN
N.21 PARIT YAANI PAS
N.22 PARIT RAJA BN
N.23 PENGGARAM DAP
N.24 SENGGARANG BN
N.25 RENGIT BN
N.28 MENGKIBOL DAP
N.29 MAHKOTA BN
N.30 PALOH BN
N.31 KAHANG BN

N.32 ENDAU BN

N.33 TENGGAROH BN

N.34 PANTI BN

N.35 PASIR RAJA BN

N.36 SEDILI BN
N.37 JOHOR LAMA BN
N.38 PENAWAR BN
N.39 TANJONG SURAT BN

N.40 TIRAM BN
N.41 PUTERI WANGSA PAS
N.42 JOHOR JAYA DAP
N.43 PERMAS BN

N.44 TANJONG PUTERI BN
N.45 STULANG DAP
N.46 PENGKALAN RINTING DAP
N.47 KEMPAS BN
N.48 SKUDAI DAP
N.49 NUSA JAYA BN
N.50 BUKIT PERMAI BN
N.51 BUKIT BATU PKR
N.52 SENAI DAP

N.53 BENUT BN

N.54 PULAI SEBATANG BN

N.55 PEKAN NENAS DAP

N.56 KUKUP BN


SABAH
N.01 BANGGI BN
N.02 TANJONG KAPOR BN
N.03 PITAS BN
N.04 MATUNGGONG PKR
N.05 TANDEK BN
N.06 TEMPASUK BN
N.07 KADAMAIAN PKR
N.08 USUKAN BN
N.09 TAMPARULI PKR
N.10 SULAMAN BN
N.11 KIULU BN
N.12 KARAMBUNAI BN
N.13 INANAM PKR
N.14 LIKAS DAP
N.15 API-API PKR
N.16 LUYANG DAP
N.17 TANJONG ARU BN
N.18 PETAGAS BN
N.19 KAPAYAN DAP
N.20 MOYOG PKR
N.21 KAWANG BN
N.22 PANTAI MANIS BN
N.23 BONGAWAN BN
N.24 MEMBAKUT BN

N.25 KLIAS PKR
N.26 KUALA PENYU BN
N.27 LUMADAN BN
N.29 KUNDASANG BN
N.30 KARANAAN BN
N.31 PAGINATAN BN
N.32 TAMBUNAN BN
N.33 BINGKOR STAR
N.34 LIAWAN BN
N.35 MELALAP BN
N.36 KEMABONG BN
N.37 SOOK BN
N.38 NABAWAN BN
N.39 SUGUT BN
N.40 LABUK BN
N.41 GUM-GUM BN
N.42 SUNGAI SIBUGA BN
N.43 SEKONG BN
N.44 KARAMUNTING BN
N.45 ELOPURA BN
N.46 TANJONG PAPAT BN
N.47 KUAMUT BN
N.48 SUKAU BN
N.49 TUNGKU BN
N.50 LAHAD DATU BN
N.51 KUNAK BN
N.52 SULABAYAN BN
N.53 SENALLANG BN
N.54 BUGAYA BN
N.55 BALUNG BN
N.56 APAS BN
N.57 SRI TANJONG DAP
N.58 MEROTAI BN
N.59 TANJONG BATU BN
N.60 SEBATIK BN

Petunjuk:
                    BN

                  PAS
                 PKR
                 DAP
            BEBAS
    LAIN-LAIN

Aku pengembara: Maklumat ini diedit secara manual dengan merujuk beberapa sumber. Oleh itu, jika terdapat kesalahan, bolehlah merujuk kepada pautan yang diberikan di bawah. Admin tak sempat update lagi disebabkan hari ini admin ada kelas fashion fotografi. Admin memohon maaf atas kekurangan, hanya ini sahaja yang admin mampu buat. Admin telah cuba sedaya upaya untuk anda!

Pautan
Pautan