AKU PENGEMBARA: 10_11


Monday, October 24, 2011

Detik tragis pemergian pelumba motor GP Marco Simoncelli


*23 oktober pastinya menjadi hari yang paling diingati oleh seluruh peminat sukan bermotor di negara ini. Pada tarikh ini, kita digemparkan dengan pemergian Marco Simoncelli (penunggang motor GP) yang terlibat dalam satu insiden yang berlaku di Litar Antarabangsa Sepang. Kejadian ini berlaku betul-betul di hadapan ribuan peminat motor GP yang ingin menyaksikan kehangatan perlumbaan termasuklah Aku pengembara sendiri. Waktu kejadian berlaku, time tue aku da nak balek hostel. Abg aku plan nak ajak aku tengok perlumbaan tue. Ada peluang bukannya selalu katanya. tapi xda rezki pulak (mungkin memang rezki aku la x nampak kemalangan tue depan mata.. hehe). So, nak balek hostel, mesti lalu Sepang dulu coz rumah Abg aku tue kat Nilai (jiran ngn Sepang). tapi minggu nie aku balek hostel beza sikit dengan minggu2 yang sudah. Jalan simpang empat kat sepang tue memang jem gilerr.. X pernah berlaku pun sebelum nie. Deruman enjin motorsikal kat Sepang tue pun x kedengaran. Memang pelik.. (Kata ada perlumbaan?). Siap ada trafik lagi kat jalan. Oleh sebab itu kami mengambil keputusan untuk mencari jalan lain untuk sampai ke Puchong (hostel tempat aku tinggal). Aku sampai hostel dalam pukul 9 dan macam biasa la rutin aku apabila sampai hostel terus buka laptop murah ku nie. Apa yang mengejutkan, time aku online tue aku terbaca satu berita tragis pemergian Marco Simoncelli tepat pukul 4.56 petang, waktu yang mana aku berada di tempat kejadian (Sepang).


Pelumba Honda maut di Litar Sepang

TERKINI @ 11:19:14 PM 23-10-2011
October 23, 2011



Gambar kombinasi menunjukkan urutan (atas ke bawah, kiri ke kanan) Marco Simoncelli (pakaian putih) ketika terlibat dalam kemalangan membabitkan pelumba Yamaha Colin Edwards dan pelumba Ducatis Valentino Rossi di Litar Sepang hari ini. – Foto Reuters
SEPANG, 23 Okt – Penunggang Honda Marco Simoncelli meninggal dunia kerana cedera parah dilanggar dua pelumba lain dalam perlumbaan kategori MotoGP di Litar Sepangg di sini petang ini.
Dia dilaporkan mengalami kecederaan di bahagian kepala.
Simoncelli berusia 24 tahun.
Dalam pada itu, perlumbaan dibatalkan berikutan kematian Simoncelli akibat kemalangan pada pusingan kedua.
Perlumbaan tersebut dibatalkan oleh penganjur perlumbaan, Sepang International Circuit (SIC) dan Dorna Sports iaitu pemegang hak perlumbaan MotoGP Dunia.
Pengarah Perubatan Persekutuan Motosikal Antarabangsa (FIM) Dr Michele Macchiagodena mengumumkan kematian Simoncelli pada sidang media di Litar SIC, lapor Bernama Online.
Katanya, pelumba pasukan San Carlo Honda Gresini itu, yang mengalami kecederaan di bahagian toraks dan perut, meninggal dunia pada pukul 4.56 petang di pusat perubatan SIC di litar berkenaan.
Perlumbaan yang bermula 4 petang itu tersebut tidak diteruskan empat minit kemudian selepas Simoncelli terjatuh dan motosikalnya dirempuh oleh pelumba Yamaha Colin Edwards dan pelumba Ducati, Valentino Rossi di selekoh ke-11.
Perlumbaan ditangguhkan pada pukul 4.05 petang dan Simoncelli kemudian dibawa dengan ambulans ke pusat perubatan di litar itu.
Bagaimanapun, Ewards terselamat daripada kecederaan serius manakala Rossi tidak mengalami kecederaan.
Kata Macchiagodena: “Punca kematian disebabkan trauma di bahagian kepala, leher dan dada.”
“Apabila pegawai perubatan kami tiba, beliau tidak sedarkan diri. Petugas perubatan telah memberi bantuan pemulihan pernafasan (CPR) dalam ambulans.
“Sebaik tiba di pusat perubatan, beliau diinkubasi. Malangnya, kami tidak dapat membantunya. Pada pukul 4.56 petang, beliau meninggal dunia,” kata Macchiagodena.
Sementara itu, Pengerusi SIC, Datuk Mokhzani Mahathir sedih dengan insiden itu dan mengucapkan takziah kepada keluarga Simoncelli dan pasukannya.
“Anda tidak boleh memberi jamin 100 peratus perlumbaan yang selamat dalam mana-mana perlumbaan permotoran.
“Anda terdedah kepada bahaya apabila berlumba. Sebagai profesional, mereka mengetahui MotoGP adalah bahaya. Percaya atau tidak itu sahaja mereka berjuang. Takziah kami kepada Marco (Simoncelli). Pemergiannya amat dirasai,” kata Mokhzani kepada wartawan Malaysia dalam sidang media berasingan.
Di kalangan komuniti MotoGP dan peminat, Simoncelli lebih dikenali dengan gaya rambut afronya.
Beliau memulakan karier dalam perlumbaan motosikal pada 2002 dalam kelas 125cc sebelum melangkah ke kelas 250cc pada 2006.
Beliau pernah menjuarai gelaran dunia 250cc pada 2008.
Pada tahun lepas, beliau beralih ke kelas MotoGP dan menamatkan musim itu dengan tempat kelapan keseluruhan dan tahun ini, beliau menduduki tangga keenam dengan 139 mata.
Kematian Simoncelli merupakan kejadian pertama dalam kelas MotoGP sejak pelumba Honda, Daijiro Kato dari Jepun terbunuh pada perlumbaan GP Jepun 2003.
Seorang lagi pelumba Jepun, Shoya Tomizawa turut maut dalam kemalangan sama dalam acara Moto2 tahun lepas.


Sumber http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pelumba-honda-maut-di-litar-sepang/


*yang pakai full safety pun boleh terima nasib sedemikian rupa apatah lagi status sbg seorang rempit nie (sorry to say la bro). beringatlah!!!!
*Dan ingatlah setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati (pesanan utk diri).


Thursday, October 20, 2011

Misteri anak patung

Aniqbukhary.blogspot.com
*Post yang Aku pengembara nak kongsi pada malam ini merupakan hasil perkongsian seorang rakan blogger.. kisah nie boleh la dikategorikan dalam kategori gred A- (boleh jual la) hehe.. memang menaikkan bulu roma anda.. kalau korang nak baca kisah nie, di nasihatkan supaya jgn menoleh kebelakang ataupun menundukkan kepala anda ke bawah.. ini bagi memastikan keselamatan anda dan mengelakkan daripada sebarang kejadian yg tidak diingini berlaku pada malam ini.. so, tenangkan fikiran dan layan kisah seram nie...


kejadian ni jadi tahun lepas ... aku gi amek adek aku dari Kuching ... sbb dia nye barang byk nk cuti sem ... so parents aku suh aku gi Sarawak la amek dia ... sian sbb dia sorg pompuan dlm adek beradek aku ...

Aku gi Sarawak tu ari ahad pagi ... amek 1st flight ... dlm kul 7 nye berlepas ... kalo naik air asia kt lcct kn kita gi sendiri jalan kt kapal terbang tu ... so mase aku jalan nk gi flight tu ... aku cm perasan ada 1 anak patung ni ... aku ckp dlm ati ... sape la yg tercicir menda ni ... tp aku wat bodo je la ... sbb x de kaitan ngn aku ...

Bile aku da sampai Sarawak ... kat mase kat terminal tu ... aku tunggu la kawan aku jemput aku ... sbb aku pinjam kete dia ari tu ... mase aku tgh tunggu kt tpt org pickup passenger tu ... aku terperasan kt tepi jalan tu ... anak patung yg sama ngn aku tgk kt LCCT tu ... aku da mula rase pelik ... caner patung tu bley ada kt sane ... sedangkn mase aku mula2 kuar tunggu kwn aku x de sape2 pn kt situ n x de pn patung tu ... bile kawan aku sampai ... aku masuk kete sume ... aku tgk kt luar patung tu da x de ... so dlm ati aku ... aku rase maybe ade la tu sape2 tercicir ... aku wat bodo je la sbb anggap misteri da selesai ... aku pun gi amek adek aku kt UiTM Samarahan ... aku jalan2 ngn adek aku beli2 barang kt Bandar Kuching ...

Malam tu aku nye flight lewat kul 11 lebey ... n seperti biase ... air asia nye flight mmg slalu delay ... last2 kul 12:30 baru kitorg nye flight berlepas ... aku tension pn ade gak time tu ... kul bape nk sampai ... esok tu aku keje ... nk jadi malang lagi ... mase da nk sampai tu ... kapal terbang x ley landing sbb cuaca buruk ... last2 dlm kul 2 lebey baru landing ... aku punye la ngantuk time tu ... da la sehari suntuk jalan ... air asia tau2 je la seat dia x bape selesa ... dgn bau muntah lg ... tp tu sume tolak tepi ar ... aku da sampai ... yeay!! bley tido ... bisik hati ku sendiri ...

Aku ni jenis malas nk rebut2 ... so aku bile da nk abes sume passenger turun ... baru la aku turun ... kire nye aku ni kuar last2 gak ar ... bley kata da x de org lagi turun pas aku turun ... mase da turun dr kapal terbang tu ... aku teringat ar pasal anak patung td tu ... pastu aku nk ckp la kt adek aku ... n mase tu aku terperasan ade budak depan aku bawak beg galas ... beg dia x tutup n terkeluar kepala anak patung yang aku nmpk pagi td ... x sempat nk ckp ape ... patung tu jatuh ... aku tgk org lain sume cm x perasan je ... termasuk la budak tu ... so aku dengan niat baik ... panggil budak tu "dik ... patung adik jatuh" ... aku tolong la pick up kn ... n bile aku tunduk nk amek ... mmg aku nyesal gile ... bile aku tgk kaki budak tu x jejak tanah ... adoi ... dlm ati aku dok ckp nape la nasib aku ni malang sgt ... n sambil aku nk angkat pale aku balik ... budak tu jawab ... "Terima Kasih ... ade gak org nampak saye rupanye" ... budak tu pusing belakang n aku tgk muka budak tu kosong je ... dia amek patung tu n terus ilang ...

Aku mase tu cm dok terkaku je ... mmg aku cm kaku tatau ape jadi ... tiba2 aku sedar ade org tarik tangan aku ... aku dengar suara ckp "Along ... xkn ngantuk sampai tertido kt sini" ... pastu dia tarik2 tangan aku ... bile aku tersedar ... adek aku tanye nape aku dok berdiri sorg2 terkaku kt blakang dia gaya tangan cm tgh hulur something ... aku tanye dia x nmpk ape2 ke ... dia ckp td sambil sembang2 ngn aku tiba2 aku berenti ... dia ingatkn aku nk amek barang tercicir sbb nampak aku terbongkok2 nk amek barang ... so dia jalan dulu ... aku diam je pastu x ckp ape2 sbb x nk dia plak takut ... padahal dlm ati ni Tuhan je tau rase resah caner ...

Tapi x abes kt situ je ... bile da masuk LCCT nye bangunan tu ... aku tunggu la bagasi adek aku ... semua beg da dpt ... tinggal satu je ... beg aku x kuar2 lg ... org makin sket ... aku cm pelik nape la beg x kuar2 ... aku da la ngantuk + rase seram2 ... adek aku dok tanye2 nape aku senyap je ... aku ckp aku ngantuk ... dia nk kuar dulu tp aku saje pack kn trolley dia biar dia x larat nk tolak ... padahal aku takut sorg2 ... hehehe ... last skali ... bile beg aku kuar ... dekat sebelah beg aku ... ada anak patung yg aku amek td tu ... time tu aku da cuak gile ... aku tarik beg aku ... aku taruk atas trolley n tolak trolley tu laju2 ... aku lari ... adek aku terpinga2 tgk aku cm tu ... bile aku da kuar ... parents aku da tunggu ... diorg tanye nape lame sgt ... aku diam je ... esok tu aku demam ...

Thankz 4 aku STRESS GILER coz share kisah nie...
*jangan lupa klik butang share

Monday, October 17, 2011

Don't be sad


jangan sedih bila orang lain tidak memahami anda..
tapi sedihlah karena anda tidak mahu memahami orang lain.

jangan sedih bila orang lain tidak mempercayai anda..
tapi sedihlah karena anda tidak percaya pada diri sendiri.

jangan sedih bila orang lain tidak memberi kesempatan kepada anda..
tapi sedihlah karena anda belum buat persiapan.

jangan sedih bila orang lain tidak menghargai anda..
tapi sedihlah karena anda tidak bisa menghargai orang lain.

jangan sedih bila orang lain memaki anda..
tapi sedihlah karena anda bermulut jahat pada orang.

jangan sedih bila orang selalu mengritik anda..
tapi sedihlah karena anda tak pernah mau perbaiki diri.

jangan sedih karena anda sering jatuh..
tapi sedihlah karena anda tak bangkit kembali.

jangan sedih karena perjalanan hidup anda pahit getir
tapi sedihlah karena anda tak pernah belajar dari pengalaman...

INGATLAH !
kunci segala masalah ada di dalam diri anda, bukan di luar 
Kita x henti2 menyalahkan orang lain sedangkan diri kita sebenarnya
masih banyak kekurangan.. renung-renungkan… (pesanan untuk diri..)

Thursday, October 13, 2011

Beruntunglah dilahirkan sebagai seorang Islam

Kajian seorang cendekiawan Islam daripada Ikhwanul Muslim, Dr Tariq Al-Suwaidan mendapati beberapa keajaiban statistik dalam Al Quran. Secara ringkasnya kajian tersebut menunjukkan:

Al-Dunya / Al-Akhirah = 115 / 115

Al-Malaikah / Al_Syateen = 88 / 88

Al-Hayat / Al-Maut = 145 / 145

Al-Rajul (Lelaki) / Al-Mara (Perempuan) = 24 / 24

Al-Shahr (Bulan) / Al-Yaum (Hari) = 12 / 365

Al-Bahar (Laut) / Al-Bar (Darat) = 32 / 13


Jika kita mencampurkan jumlah perkataan yang membawa maksud laut dan darat jumlahnya ialah 45 (32+13 = 45).

Jika dibuat kira-kira mudah :
Laut 32/45 X 100 = 71.111%
Darat 13/45 X 100 = 28.889%

Jawapan tersebut menunjukkan peratusan air laut dan darat di dunia hari ini.

Masih ragu-ragu? Masuk Sini untuk kajian saintis mengenai peratus laut dan darat dari kajian manusia. Sesungguhnya Al-Quran itu benar dan diwahyukan oleh Allah kepada Rasullulah untuk menjadi pedoman umat Islam.






















According to some figures, the consensus is that 70.8% of the Earth's surface is covered by water; 29.2 % is covered by land. Other figures suggest the percentage of Earth's surface covered by water is 71.11%; the percentage covered by land is 28.89%. Only 3% of that water is fresh water, the rest is saltwater. http://feryco.com/kebenaran-islam-keajaiban-al-quran

Read more:
http://wiki.answers.com/Q/What_percentage_of_Earth%27s_surface_is_covered_by_water#ixzz1aX3bYZb4


*Jangan lupa share artikel nie ngn kawan2 seagama.. Mungkin dengan pengorbanan kita yg sedikit untuk menyebarkan kebenaran, akan menjadi asbab hidayat seluruh alam..

Thursday, October 6, 2011

” If you can survive, you must remember that I love you.”


Ini adalah kisah benar pengorbanan seorang ibu semasa Gempa Bumi di jepun.
Selepas gempa bumi reda, apabila penyelamat tiba di runtuhan rumah seorang wanita muda, mereka melihat mayat beliau melalui celah runtuhan dan timbunan tanah. Tetapi entah bagaimana ia kelihatan agak aneh seperti melutut pada seseorang dan menyembah ke hadapan, dan dua tangannya menyokong sesuatu objek. Rumah runtuh itu telah menghempas belakang dan kepalanya.



Dengan usaha yang sukar, ketua pasukan penyelamat meletakkan tangannya melalui celahan yang kecil di dinding untuk mencapai badan wanita tersebut. Dia berharap bahawa wanita ini mungkin masih hidup. Walau bagaimanapun, badannya yang sejuk dan kaku membuktikan bahawa wanita itu telah meninggal dunia.


Dia dan seluruh pasukan meninggalkan rumah itu dan mencari mangsa pada bangunan runtuh yang seterusnya. Tanpa sebarang alasan, ketua pasukan ini didorong oleh satu kuasa yang kuat menariknya untuk kembali ke rumah wanita yang runtuh itu. Sekali lagi, dia melutut dan melalui celahan runtuhan yang sempit untuk meninjau keadaan mayat itu.


Tiba-tiba, dia menjerit kegirangan, “Seorang kanak-kanak! Ada kanak-kanak! ”


Seluruh pasukan bekerja bersama-sama dengan berhati-hati mereka memindahkan objek runtuhan yang menghempas wanita itu hingga mati. Terdapat seorang kanak-kanak lelaki berusia 3 bulan yang dibalut dengan selimut berbunga di bawah mayat ibunya.


Jelas sekali, wanita itu telah berkorban hingga ke akhir hayatnya untuk menyelamatkan anaknya. Apabila rumahnya runtuh, dia menggunakan tubuhnya untuk melindungi anaknya. Budak lelaki itu masih tidur dengan nyenyak semasa ketua pasukan penyelamat itu menemuinya.


Doktor bergegas datang untuk memeriksa anak kecil tersebut. Selepas beliau membuka selimut, terdapat telefon bimbit di dalam selimut itu. Tertera teks mesej pada skrin telefon bimbit itu, “Jika kamu boleh hidup, kamu harus ingat bahawa ibu sayang kamu.” mesej ini telah dihantar dari satu tangan ke tangan yang lain. Setiap individu yang membaca mesej pasti menangis. “Jika kamu boleh hidup, kamu harus ingat bahawa ibu sayang kamu.” Begitulah kasih sayang seorang ibu pada anaknya!!


Jangan lupa untuk tekan butang share♥


__________________________________________________________


Translation English


This is a true story of Mother’s Sacrifice during the Japan Earthquake.
After the Earthquake had subsided, when the rescuers reached the ruins of a young woman’s house, they saw her dead body through the cracks. But her pose was somehow strange that she knelt on her knees like a person was worshiping; her body was leaning forward, and her two hands were supporting by an object. The collapsed house had crashed her back and her head.


With so many difficulties, the leader of the rescuer team put his hand through a narrow gap on the wall to reach the woman’s body. He was hoping that this woman could be still alive. However, the cold and stiff body told him that she had passed away for sure.


He and the rest of the team left this house and were going to search the next collapsed building. For some reasons, the team leader was driven by a compelling force to go back to the ruin house of the dead woman. Again, he knelt down and used his had through the narrow cracks to search the little space under the dead body. Suddenly, he screamed with excitement,” A child! There is a child! “


The whole team worked together; carefully they removed the piles of ruined objects around the dead woman. There was a 3 months old little boy wrapped in a flowery blanket under his mother’s dead body. Obviously, the woman had made an ultimate sacrifice for saving her son. When her house was falling, she used her body to make a cover to protect her son. The little boy was still sleeping peacefully when the team leader picked him up.


The medical doctor came quickly to exam the little boy. After he opened the blanket, he saw a cell phone inside the blanket. There was a text message on the screen. It said,” If you can survive, you must remember that I love you.” This cell phone was passing around from one hand to another. Every body that read the message wept. ” If you can survive, you must remember that I love you.” Such is the mother’s love for her child!!

*Aku pengembara percaya ramai yg telah membaca kisah sedih ini. Namun Aku pengembara rasa terpanggil utk post jg kisah sedih nie.. agar kita tahu betapa ibu menyayangi kita.. cakap pasal ibu nie, Aku pengembara emosi sikit.. Aku pengembara x tau lg nak komen apa.. so, yakinlah ibu anda sanggatt menyayangi anda.. ibu mana yg x sayangkan anak..

Dont forget to click share button

 

Tuesday, October 4, 2011

Kelebihan menghidu kentut


Ia mungkin melucukan dan dianggap tidak masuk akal tetapi pegawai kesihatan persekutuan Amerika Syarikat (AS) dijangka segera mengeluarkan laporan yang memberi amaran kepada umum mengenai faedah kentut.

"Kentut, jika kerap dihidu boleh menyembuhkan perbagai penyakit berbahaya seperti sakit kepala, gangguan pada mata, emfisema, lelah, bronkitis sakit jantung dan lain lain. Setiap tahun, kira-kira 130,000 rakyat AS telah pulih daripada perbagai penyakit disebabkan menghidu kentut dan ramai lagi berasa lega daripada penyakit serius kerana terlalu lama terdedah kepada keadaan itu," kata seorang doktor yang bertugas dengan Pusat Kawalan Penyakit (CDC) AS.

Katanya, orang ramai mesti menyedari menghidu kentut sebenarnya menabah khasiat untuk kesihatan orang lain.

Menurut laporan yang akan dikeluarkan CDC, setiap tahun kentut mempulihkan 800 kes serangan jantung, 250 kes angin ahmar,30,000 lelah dan 50,000 kes sakit telinga. Disebabkan masalah makanan tidak teratur, kini ramai rakyat Amerika menghidap kembung perut.

Menurut laporan itu, purata penduduk AS kentut 14 hingga 23 kali sehari.

*Itu kenyataan yg dikeluarkan oleh pegawai kesihatan persekutuan Amerika Syarikat.. bagaimana pula dengan anda.. rajin-rajin la menghidu kentut anda bagi memastikan kesihatan anda terjamin.